Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenboh
Funderar på att byta min V70 till en XC60 och har sonderat terrängen en del.
Jag är förvånad över hur "liten" prisskillnad det är mellan en tre år gammal bil och en ny. Skiljer inte mer än runt 80-90000.
Jag vill ha en tvåhjulsdriven manuell och då blir bilen skattebefriad i fem år vilket minskar skillnaden med 15000kr. På försäkringen sparar man cirka 6-7000 kr de tre första åren. De flesta Volvohandlare erbjuder serviceavtal för 100kr/mån i 36 månader, således 3600kr för tre servicar vilket innebär en besparing på cirka 8-9000kr på tre år. Dessutom bör en ny bil vara billigare under de första fem åren avseende reservdelar, däck och reparationer. Det skiljer inte mer än kanske 40000 på bilarna och den nyare lär vara mer värd än den äldre när det blir dags att byta.
Enligt ovanstående bör det således löna sig på fem år att köpa en ny bil istället för en tre år gammal bil vilket känns lite konstigt. Man hör ju alltid hur mycket en bil tappar i värde bara man kör ut den från bilhallen. ;-)
Tacksam för synpunkter om jag tänkt fel. Vad säger ni?
Användarvisningsbild
av joel80
Skatten på en 3 år gammal bil med skapligt låg förbrukning ligger på 700-1200kr/år... Så där tycker jag du räknat fel på 10k.
Serviceavtal för 100kr måste vara rätt få mil.. Jag betalar ca 250kr/mån för mitt. 2800mil/år.

Värdetappet på tre år har jag räknat på ca 50%.. Dvs drygt 150k för min.
(När ska man köpa begagnad får man i och för sig lägga lite mer än 50%... I allafall om man köper av handlare. )
Men fortfarande.. Jag får det absolut inte till att skilja mindre än 100 000kr.
Man lurar gärna sig själv lite eftersom man ju vill att det ska vara bättre ekonomi än vad det är att köpa nytt. :)
av Rudolfs
joel80 skrev:Skatten på en 3 år gammal bil med skapligt låg förbrukning ligger på 700-1200kr/år... Så där tycker jag du räknat fel på 10k.
Serviceavtal för 100kr måste vara rätt få mil.. Jag betalar ca 250kr/mån för mitt. 2800mil/år.

(När ska man köpa begagnad får man i och för sig lägga lite mer än 50%... I allafall om man köper av handlare. )
Man lurar gärna sig själv lite eftersom man ju vill att det ska vara bättre ekonomi än vad det är att köpa nytt. :)
Mellan att köpa min summum och en liknande beggad 2014 som var ett år gammal o hade gått 2000mil hos en volvo handlare, skilde det ca 90K i inköpspris, Listpris mot den som stog i hallen och den som jag beställde. Vad som skilde i mina pengar för samma bil var dock betydligt mindre. Den röda D4an med orange läderinredning och summum pro kostade 329K med 19xx mil. D4 AWD båda, 181hk etc. Min bil listade 418 ungefär, jag betalade 366. Då är det en no brainer o beställa en ny bil mot o köpa en ett år beggad iaf.

Mitt serviceavtal är på 2000mil per år, kostar 99:- i månaden.

Sen e ju skatten på min 3000:- per år.

Vad min kommer tappa har jag inte en susning om, det bekommer mig inte öht :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Xc60 är väldigt bra prissatta som nya och är omåttligt populär som begagnad, då blir det såhär. Bra för den som förstår det och utnyttjar det.

På en begagnad brukar man dock kunna få med lite extra utrustning som man kanske för betala för på den nya, t.ex. Vinterdäck.
Användarvisningsbild
av ersj
joel80 skrev:Skatten på en 3 år gammal bil med skapligt låg förbrukning ligger på 700-1200kr/år... Så där tycker jag du räknat fel på 10k.

Vi pratar ju om en framhjulsdriven XC60 och då är skatten på en MY12 (manuell) 2580. På en MY15 D4 (manuell) är skatten 0 i fem år.
När jag köpte min V40 fick jag gratis service och skatt (upp till 4500 mil) om man finansierade minst 50 000. Det skulle blivit max 30 000 billigare med en 2 år gammal som gått mellan 2000-4000 mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ju mer "mainstream" man köper som nytt, med så lite extra som möjligt, desto mindre tappar man. Den genomsnittlige begagnatköparen bryr sig inte jättemycket om att den skall ha precis den och den utrustningen. Att sälja en begagnad 2fwd XC60 är väldigt tacksamt i dessa tider, man får "looken" men till ett lågt pris och låg bränsleförbrukning.

Min Xc60 tappade runt 100k om året(!) de första 3 åren, det är lite svettigt som nybilsköpare.
av kenboh

Mig veterligen finns det ingen XC60 som ligger under 2580kr i skatt förutom den nya fyrcylindriga D4:an och den är så pass ny så nästan omöjlig att finna som begagnad. Service avtalen på 99kr/månad är något som alla de Volvohandlare jag talat med har. Man får köra upp till 2000 mil vilket Passar mig bra. Detta gäller om väljer att finansiera minst 50000 via Volvo.
Användarvisningsbild
av joel80
Rudolfs skrev: Mellan att köpa min summum och en liknande beggad 2014 som var ett år gammal o hade gått 2000mil hos en volvo handlare, skilde det ca 90K i inköpspris, Listpris mot den som stog i hallen och den som jag beställde. Vad som skilde i mina pengar för samma bil var dock betydligt mindre. Den röda D4an med orange läderinredning och summum pro kostade 329K med 19xx mil. D4 AWD båda, 181hk etc. Min bil listade 418 ungefär, jag betalade 366. Då är det en no brainer o beställa en ny bil mot o köpa en ett år beggad iaf.

Mitt serviceavtal är på 2000mil per år, kostar 99:- i månaden.

Sen e ju skatten på min 3000:- per år.

Vad min kommer tappa har jag inte en susning om, det bekommer mig inte öht :)
Fast nu gällde ju TS fråga en tre år gammal beggad mot en ny. Är den begagnade bara ett år blir skillnaden såklart mindre. :)
Gällande skatten hade jag tydligen ingen koll på XC60! :D

Jag fick inte nån så fin deal vad gällde serviceavtal när jag skrev papper hösten 2012.. Antingen "glömde" försäljaren att säga det, eller så fanns inte erbjudandet då... eller gällde inte för mina mil. :)
Användarvisningsbild
av Xioz
Hej

Har precis som du insett saningen om xc60

Min resa började i våras och letade efter beg xc60 -11b+ runt 9500-10000mil.

De kostade då ca 270-290k kr (summum, rdesign)

När jag insåg vad en ny kostade så blev man hämnans väckande vad de nya är billiga.

Beställde min nya för 393k kr, dvs max 100k upp mot beg. D4 awd, OCR PRO men lite extra.
av spuzz
Xioz skrev:Hej

Har precis som du insett saningen om xc60

Min resa började i våras och letade efter beg xc60 -11b+ runt 9500-10000mil.

De kostade då ca 270-290k kr (summum, rdesign)

När jag insåg vad en ny kostade så blev man hämnans väckande vad de nya är billiga.

Beställde min nya för 393k kr, dvs max 100k upp mot beg. D4 awd, OCR PRO men lite extra.
Resonerade likadant. Dessutom med koncernrabatt landade jag på 352k för en D4 fwd med automat.

Var och provkörde men att betala närmare 300 för en MY12/13 kändes som ren idioti trots att ett bilköp aldrig är en bra affär!
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]