- mån 17 nov 2014, 19:40
#919023
Hej,
sa nu har jag kört dryga 100 mil med bilen och än har inget hänt. Men, sa var jag inne hos en verkstad (där jag tidigare servade min förra bil) - ingen Volvoverkstad - för byte av en säkring och fragade om de kunde ta en provtur och känna pa koppligen. Efter vad jag har läst här och pa ändra ställen verkar det vara nagot som kommer förr eller senare (bilen har nu lite mer än 20400 mil).
Sa när jag kom tillbaka fick jag domen: kopplingen är helt slut och maste bytas ASAP. Att kopplingen inte är ny och förmodligen sett sina bästa dagar är jag ocksa övertygade om. Men jag har ännu inte upplevet nagra problem förrutom att den eventuellt tar relativt högt upp. Om nedtryckt koppling är 100 och inte nedtryckt koppling är 0, skulle jag säga att den tar vid 20-25 - also relativt högt. Det kan ocksa vara sa att den är lite mer "direkt" när den kall - antar att det är vad vissa beskriver som en "huggande" koppling? Nagra andra problem har jag inte upplevet. Testade ocksa idag att ge full gas pa 4:an och 5:an fran 45-50 km/h men slirade inte utan uppförde sig precis som jag hade förväntat mig. Tror ni att kopplingen är slut? Eller kan man köra ytterligare 1-2000 mil? Kör 90% Autobahn.
Vilket som, den snälla verkstaden utanför Mannheim i Sydtyskland hade ocksa kostnadsförslag färdigt. 2200€ för ett kopplingsbyte :???: Den menade att det skulle ta 6 timmar och sen var det ett par delar där till (svänghjul?) - uppfattade inte vad han sa - var i chock. Är detta rimligt? Hur lang tid tar det att byta kopplingen (pa en verkstad där dom kan det)?
Tack!
sa nu har jag kört dryga 100 mil med bilen och än har inget hänt. Men, sa var jag inne hos en verkstad (där jag tidigare servade min förra bil) - ingen Volvoverkstad - för byte av en säkring och fragade om de kunde ta en provtur och känna pa koppligen. Efter vad jag har läst här och pa ändra ställen verkar det vara nagot som kommer förr eller senare (bilen har nu lite mer än 20400 mil).
Sa när jag kom tillbaka fick jag domen: kopplingen är helt slut och maste bytas ASAP. Att kopplingen inte är ny och förmodligen sett sina bästa dagar är jag ocksa övertygade om. Men jag har ännu inte upplevet nagra problem förrutom att den eventuellt tar relativt högt upp. Om nedtryckt koppling är 100 och inte nedtryckt koppling är 0, skulle jag säga att den tar vid 20-25 - also relativt högt. Det kan ocksa vara sa att den är lite mer "direkt" när den kall - antar att det är vad vissa beskriver som en "huggande" koppling? Nagra andra problem har jag inte upplevet. Testade ocksa idag att ge full gas pa 4:an och 5:an fran 45-50 km/h men slirade inte utan uppförde sig precis som jag hade förväntat mig. Tror ni att kopplingen är slut? Eller kan man köra ytterligare 1-2000 mil? Kör 90% Autobahn.
Vilket som, den snälla verkstaden utanför Mannheim i Sydtyskland hade ocksa kostnadsförslag färdigt. 2200€ för ett kopplingsbyte :???: Den menade att det skulle ta 6 timmar och sen var det ett par delar där till (svänghjul?) - uppfattade inte vad han sa - var i chock. Är detta rimligt? Hur lang tid tar det att byta kopplingen (pa en verkstad där dom kan det)?
Tack!
Nuvarande:
Volvo V70 D5 AWD MY2008
Tidigare:
Toyota Prius 1.5 Executive 2008
Volvo V70 2.4D MY2006
Ford Fusion 1.4 TDCi 2008
Volvo 480 Turbo 1988
Nissan Bluebird 2.0 1988
Volvo 740 GL 1986
Opel Corsa 1.4 1989
Volvo V70 D5 AWD MY2008
Tidigare:
Toyota Prius 1.5 Executive 2008
Volvo V70 2.4D MY2006
Ford Fusion 1.4 TDCi 2008
Volvo 480 Turbo 1988
Nissan Bluebird 2.0 1988
Volvo 740 GL 1986
Opel Corsa 1.4 1989