Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av villhaV70
#919023
Hej,

sa nu har jag kört dryga 100 mil med bilen och än har inget hänt. Men, sa var jag inne hos en verkstad (där jag tidigare servade min förra bil) - ingen Volvoverkstad - för byte av en säkring och fragade om de kunde ta en provtur och känna pa koppligen. Efter vad jag har läst här och pa ändra ställen verkar det vara nagot som kommer förr eller senare (bilen har nu lite mer än 20400 mil).

Sa när jag kom tillbaka fick jag domen: kopplingen är helt slut och maste bytas ASAP. Att kopplingen inte är ny och förmodligen sett sina bästa dagar är jag ocksa övertygade om. Men jag har ännu inte upplevet nagra problem förrutom att den eventuellt tar relativt högt upp. Om nedtryckt koppling är 100 och inte nedtryckt koppling är 0, skulle jag säga att den tar vid 20-25 - also relativt högt. Det kan ocksa vara sa att den är lite mer "direkt" när den kall - antar att det är vad vissa beskriver som en "huggande" koppling? Nagra andra problem har jag inte upplevet. Testade ocksa idag att ge full gas pa 4:an och 5:an fran 45-50 km/h men slirade inte utan uppförde sig precis som jag hade förväntat mig. Tror ni att kopplingen är slut? Eller kan man köra ytterligare 1-2000 mil? Kör 90% Autobahn.

Vilket som, den snälla verkstaden utanför Mannheim i Sydtyskland hade ocksa kostnadsförslag färdigt. 2200€ för ett kopplingsbyte :???: Den menade att det skulle ta 6 timmar och sen var det ett par delar där till (svänghjul?) - uppfattade inte vad han sa - var i chock. Är detta rimligt? Hur lang tid tar det att byta kopplingen (pa en verkstad där dom kan det)?

Tack!
Användarvisningsbild
av frasse4
#919034
Om man åker till en mindre seriös firma och säger "hej min bil har gått 20000 mil kan det vara dax att byta koppling?" så kan de ju säga att det är tid för ett byte och gå ganska säkra. Jag menar hur många kunder ber att få inspektera den gamla kopplingen efter jobbet är utfört.

Hur länge en koppling håller beror ju helt på körsätt, men jag ser ingen anledning att byta om den inte börjar slira, såvida man inte har isär motor och låda av annan anledning. Men märker man att den slirar ska man ju såklart ta det försiktigt så man inte skadar svänghjulet. Den tar ju dock inte slut på en sekund, det brukar bli missljud eller att den slirar vid högre belastning först och då kan man ju ta sig hem om man kör försiktigt.

Jag hade en 240 för länge sedan med dålig koppling som slirade om man svinade, men jag körde 1000 mil med den genom att köra försiktigt.

Edit; 2200 euro låter ju svindyrt, men ring runt och hör på andra firmor också
av Andis
#919087
Troligen har du nya modet på koppling som brukar kallas för dubbel massekoppling.
(Kan ha stavat fel)

(Förstår dock inte varför bil tillverkarna sätter in så krångliga kopplingar tycker själv gamla modellen på koppling duger alldeles utmärkt.)

Dom kopplingarna är svin dyra ofta oxå krångliga att byta vad jag förstått.
Brukar alltid sluta med att även svänghjulet behöver bytas vilket verkstaden du varit på troligen räknat in.

Runt 20.000 - 25.000 kr är tyvärr inte ovanligt för kopplingsbyte på diesel bil med så kallad dubbel massekoppling.

Mitt råd, Kör tills det inte går att köra mer, kör försiktigt om du vill få den hålla länge till.
Försök hitta någon vän som är lite van och försök byt den själv sen ihop med vännen. Leta lite i Tyskland min bilhandlare vän brukar köpa mycket delar från Tyskland och säger att det finns väldigt billiga delar där. Du som bor där hittar säkert fina ställen att handla på.

Lycka till.
av villhaV70
#919097
Ingen anning vad det är för koppling. Ja kostnadsförslaget kanske är rimligt - kom fran en etablerad verkstadskedja (men dom är nog inte mindre sugna pa att plocka mig pa pengar än nagon annan verkstad). Vet nagon vad denna model har för koppling? Tillverkad i Maj 2005.

Eftersom jag inte har kört mer än drygt 100 mil sa vet jag inte hur denna kopplinga ska vara. Första manuella V70N 2.4D/D5 jag kör överhuvudtaget. Kan man säga nagot baserat pa vad jag beskrivit om kopplingen? Bilen drar pa bra vid full gas pa 2:an, 3:an etc. Tycker nästan att kopplingen var sämre pa min Ford Fusion 1.4 TDCI -08 med 9000 mil. Den tog väldigt högt och varje gang jag tryckte ner kopplingen och växlade stannade motorvarvet kvar nagon sekund innan det sjönk.

Har aldrig riktigt fattat hur man ska avgöra om en koppling är kass eller ej. Hade dock kopplingshaveri model större pa en jättegammal Ford Escort diesel men fram tills att den gick sönder märkte jag inte mycket.

Men eftersom att jag kör mycket Autobahn och om tva veckor ska jag köra 130 mil sa vore det ju skit om man blir staende nagonstans 50 mil hemifran :(

Om jag inte känner nagon ärlig person kan bilar, vad kan jag testa själv för avgöra om denna koppling - givet skonsam körning - kommer att halla 50 mil, 500 mil eller 5000 mil?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#919120
Ett vanligt fel på Volvo P2:or är att slavcylindern havererar. Då går det inte att koppla ur. Varningstecken är läckage av bromsolja i skvallerhål mellan växellåda och motor. Plastplattan under motorn måste tas bort för att se detta. Dessutom brukar kopplingen börja hugga, speciellt när bilen är nystartad. Hugga innebär att när man kommer till dragläget så pulserar kraften från motorn istället för som normalt "suga" igång bilen, otroligt irriterande.
Så om kopplingen inte slirar och det inte finns något läckage = kör!
av Andis
#919144
Slagit en flukt på Mekonomens hemsida åt dig eftersom jag inte har exakt beteckning har jag gissat på att du har 136 kW motorn.

Då ser det ut följande.

Kopplingsats ca 3800kr
Dubbel masse svänghjulet ca 7500 kr (jag tror du har sådant på din)

Står att man ska kontrollera skicket på svänghjulet vid kopplingsbyte. (Verkar som det i stort sett alltid byts, gissar på att verkstaden inte vill ha otrevliga backjobb på grund av dubbelmassehjul som går sönder.)

Off topic. Men ändå liknade sak.
En vän har sin Xc90 bensinare inne just nu på Bilia för byte av koppling då skulle dom även byta hylsa till vinkelväxeln jag fråga honom vad han fick för pris, han fick ett pris på 18.000kr för det till den material + byte.
Användarvisningsbild
av ER
#919270
Gav 8800kr för koppling, slavcylinder inkl byte. bytte inte tätningen man kan passa på att byta när 99% av jobbet ändå är gjort. Svänghjulet var det utom fara med trotts haveriet som orsakade bytet och så vitt jag vet rullar bilen än idag på samma svänghjul.
Lokal volvo närserviceverkstad med folk jag känner och vet att dom gör det dom tar betalt för och har rätt kunskap och är egentligen för noga i sina arbeten så dom tog hela dagen/8 timmar på sig men så var timpriset klart bättre än storstan också men långt under hälften, tom under 1/3 av dom värsta syndarna i huvudstaden.
Volvo har haft kampanj på 10lax mot normala 12lök utan svänghjulet och ev. utan slavcylindern också när jag tvingades byta för ca 2 år sedan.
När den gick sönder, eller slavcylindern pajade så var det hux flux att kopplingspellen inte fjädrade tillbaka utan stannade i golvet och först efterhand kopplade jag ett lätt missljud från lagret i cylindern vid kall motor under ca 1 månad till raset som konstaterades efter att nivån på bromsoljan var låg och påfyllning orsakade pöl under bilen i undersökande syfte då jag ville veta om det var slavcylindern eller annat som var trasigt. Vet man att svänghjulet klarat sig finns ingen anledning att byta, men cylinder och packning/packbox är idealist att byta är jobbet är det samma och tar en kaffepaus att byta när kopplingen är borta.
#919380
Ok, om verkstaden nu räknade med byte av det där svänghjulet sa kanske inte 2200€ var sa orimligt - fast det är trots det orimligt om motsvarande jobb pa Bilia kostar runt 18000 kr. Dock ska det sägas att Volvo V70 - ovasett argang - är en udda bil här nere sa förmodligen saknar de allra flesta verkstäder erfarenhet och räknar kanske med 1-2 timmer mer?

Vilket som, jag kommer nog köra vidare med denna koppling atminstone 2-3 manader. Den typen av pulserande när bilen är kall har jag inte märkt av och bilen blev undersökt underifran av en Volvoverkstad för drygt 3 veckor sedan och dom klagade inte pa nagon typ av läckage. Har dock ett lätt knarrande ljud varje gang jag trycker ner kopplingen, kan det var nagot? Hade dock det pa en gammal Volvo 480 ocksa.
#929606
Hej igen,

nu har jag kört ytterligare ca. 350 mil sedan senaste inlägget om min koppling och tycker att jag börjar fa indikationer pa att nagot inte stämmer. Sedan i tisdags har upptäckt att när jag kör trycker ned koppling för att byta växel sjunker inte varvtalet sa som jag hade förväntat mig. T.ex., vid runt 2000 rpm lägger sig varvtalet pa 1200-1300 rpm 2-3 sekunder innan det gar ner till normala 700-750 rpm (vid tomgang). Vid vilket varvtal visaren stannar är olika och detta händer inte heller varje gang jag trycker ned kopplingen. I övrigt har inga missljud, eller huggande koppling.

Vet inte om detta är en tillfällighet att detta började uppträda efter att jag satt pa vinterdäck (16", sommarhjulen är 17")? Jag har aldrig kört bilen med 16" och jag tvivlar pa att det suttit annant än 17" hjulen sedan bilen var ny (i Tyskland är lagen om vinterhjul rätt ny). Fast detta ska väl egentligen inte spela nagon roll?

Tror ni att det är kopplingen?

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]