Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Det är så att det sitter en motorvärmare på min v70 från 98, den sitter på baksidan av motorn vid grenröret.
Är det en block/slang värmare? Enligt defas hemsida så sätts den mot sidan av motorn med nån pasta emellan? Och enligt calix slangvärmare?

Min fråga är fungerar själva motorvärmaren om de finns ström i kupé uttaget? när kabeln kopplas in? Eller spelar det ingen roll för kupé uttaget om värmaren går eller ej?
På min gamla s70 fungerade inte motorvärmaren och då gick inte heller kupé uttaget.
En slangvärmare har du om det går vattenslangar till och från värmaren. Om värmaren bara har en elkabel så har du högst troligt en så kallad anliggningsvärmare. Den sitter utanpå blocket och skall ge värme inåt i motorn. Ungefär som om du tänker dig att sätta ett strykjärn mot motorblocket.
Dessvärre är detta ett dåligt energiutbyte. Det ger inte så mycket värme som man skulle kunna tänka sig.
Det skall inte ha någon betydelse om motorvärmaren är i drift (fungerar) eller inte för att kupévärmaren skall fungera.
Om du nu har en anliggningsvärmare men vill ha något effektivare uppvärmning, så bör du överväga en slangvärmare av passande typ. "Gammaldags" blockvärmare, så kallade insticksvärmare passar troligen inte på din motor. Och då är slangvärmare det effektivaste du kan ha. Allt är bättre än anliggningsvärmaren.
När jag koppla in kabeln till värmaren och kände utefter kabeln på baksidan av motorn så kändes det inte som några slangar på den. Däremot så kände jag nåt, vet inte hur jag ska beskriva det. Typ som en stöt eller nåt sånt liknande. Det var liksom inte så att jag brände mig, utan mer drog bort handen direkt :???:
Det låter allvarligt! Koppla inte in värmaren. Tala med en elektriker först så får han mäta på bilen. Det duger med en installationselektriker. Behöver inte vara någon speciell bilelektriker eller motsvarande.
Lite långsökt att tänka att det var nog bara statisk elektricitet. Vore det så, då skulle du eller bilen ha laddats ur redan innan du kom så långt som in i motorrummet. (Det är vanligtvis människan själv som är uppladdad, kläder av syntettyg, plastdetaljer i byggnader, heltäckningsmattor etc. etc. När man sedan tar i bilen kommer urladdningen, Pang! redan vid dörrhandtaget).

Om det är ett isolationsfel så är det lika allvarligt (egentligen livsfarligt) oavsett vilken typ av värmare du har.
Låter misstänkt likt felet jag hade på min värmare. Av strålningsvärmen och väder å vind så gav min värmare upp häromåret. Då hade delar av kabeln och dess isolation helt enkelt vittrat sönder över tid vilket innebar att proppen gick. Bytte då till en slangvärmare. Är man lite händig fixar man det själv.
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]