Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena jag har en b230ft som jag har lite problem med.

Problem 1
När man varvar upp motorn för mycket så bryter den tändningen. Det brukar vara vid 5000 varv på tvåans växel. Lite lägre på dom högre växlarna. Det känns som bara bilen dör. Sen släpper man gasen och kan köra upp till 5000 varv igen och där klipper den igen. Det är väldigt störande om man vill bränna på lite eller sladda.

problem 2 När man har gasat över ca 2000 varv och släpper gasen och kopplar så dör ofta bilen. Men om man motorbromsar några meter håller den tomgång väldigt bra.

Kollade så att tändkablar och stift satt. Vissa satt lite löst och det blev ytterst lite förbättring när jag fixade det. Har även kollar svänghjulsgivaren.. Den var ganska kletig med olja och skit så jag gjorde rent den men det blev inge bättre för det.

Någon som har något tips på vad jag kan kolla?
Du har alltså problem att varva motorn över 5000 varv och i vissa fall ännu lägre, samt när du trycker ner kopplingen (Frikopplar motor och låda) vid 2000 varv så dör motorn?

Min första fråga är då vad som är gjort med bilen? Chip, turbo, avgas osv.
Min andra fråga är om du har fått ut några felkoder?
Jeppe940 skrev:Du har alltså problem att varva motorn över 5000 varv och i vissa fall ännu lägre, samt när du trycker ner kopplingen (Frikopplar motor och låda) vid 2000 varv så dör motorn?

Min första fråga är då vad som är gjort med bilen? Chip, turbo, avgas osv.
Min andra fråga är om du har fått ut några felkoder?
Det är inte så mycket gjort med bilen. Körde med sugisboxar förut och sen köpte jag boxar från en ltt alltså guldbox och vanlig bränslebox. Originalturbo. Inget speciellt gjort med avgas tror att det är 3 tums rör bara.

Jag går ut och ska försöka läsa ut felkoder nu.

Edit: Fick inte fram några felkoder förutom en gammal som var för LMMen.. Men det var när jag glömde koppla in luftmassemätaren och sedan startade bilen.
Tänkte uppdatera lite :) Hittade felet till att den bryter vid 5000 varv. Det var insugsslangen mellan Lmm och turbon som sögs ihop. Virade lite hård ståltråd i den och då gick den bättre ;) Skönt att äntligen ha hittat felet efter 3 månader :)

Nu är de bara de att den dör när man kopplar efter gaspådrag, den dör väldigt lätt ;/

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]