Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av racetompa
hejsan alla diesel vänner.
Jag funderar på att byta bil till en diesel typ d3 d4 d5 eller något från 11 och uppåt.
frågan är: hur funkar dieslarna med mycket kort körning blir det problem med avgasreningen och sådant ?
av HakanF
Om det bara är korta sträckor så kanske bensin är bättre men kör du längre en gång i veckan så borde det räcka.
av mortimer
Är inte körsträckan som är huvudsakliga faktorn; är framförallt när motor och allt kommer upp i arbetstempertur och fröbränner allt effektivt.
ju kallare bilen är, t.ex om den står utomhus när det är vinter, ju längre tid tar det.
Till stor del därav som det sitter den parkeringsvärmare i Volvos dieslar.

Lite svårt att se motortemp på nyare Volvo bilar då det inte finns display för detta.

För egen del så kör jag bil till tåget från bostaden, 7km + 7km 4 dagar i veckan och sedan varje fredag kör jag ca 10mil + 10mil. Så det som samlas i dieselpartikelfiltret under veckan blir bortbränt på fredagen. O sen använder jag värmaren relativt flitigt också.

Tycker definitivt du ska köpa dig en diesel. Bensinarna är törstiga idag. FT motormodellerna har en del sjukdomar om du läser det som skrivs om det här på forumet.
av HakanF
mortimer skrev:Är inte körsträckan som är huvudsakliga faktorn; är framförallt när motor och allt kommer upp i arbetstempertur och fröbränner allt effektivt.
Nej inte med en diesel iom att du har konstant luft in så ska det inte bli märkbar skillnad mellan varm och kall motor(innan motorn är slut med dålig komp osv).
Traktorer kan kallskära men jag har aldrig hört det på bilar.
Syftet med att inte bara köra korta sträckor har med om partikelfiltret hinner bränna ur eller ej, samt vilket som är mest ekonomiskt iom att du har högre skatt på en diesel
Användarvisningsbild
av StringerBell
Bensin är det självklara valet om man kör mest korta sträckor.
Användarvisningsbild
av RWD
HakanF skrev:Syftet med att inte bara köra korta sträckor har med om partikelfiltret hinner bränna ur eller ej, samt vilket som är mest ekonomiskt iom att du har högre skatt på en diesel
Skatten är väl inte så mycket högre på en nyare diesel med partikelfilter. Borde tjänas in redan runt 1500mil/år.

För att filtret ska regenereras så måste bilen köras minst 20min efter att den har nått arbetstemp.
Vet inte hur ofta men jag har inte haft några problem. Har c:a 12-15min till jobbet. På hemvägen/kvällen skjutsar jag till träningar 3dgr c:a 2-3km enkel väg samt lördag och söndag tre turer.
Använder dieselvärmare på vintern. Några längre turer blir det till sommarstuga (2timmar) och till fjällen. Vet inte om det räcker kanske men har funkat i 1300mil i ett år nu.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja körde själv nästan bara i stan och till och från jobbet fem minuter och hade aldrig problem med partikelfiltret.
Ett par gånger i veckan körde ja motorn och bilen ordentligt varm mm. S60 D5 classic.
av mortimer
TS: Köp en diesel om du så vill, även om du bara kör korta sträckor. De flesta som har en kombibil har familj och då blir det alltemellanåt en längre tur också - inga problem alls.
O skatten, för min del så blev den 60kkr dyrare per år mot min tidigare bil, o det sparar jag in på mindre än 1mån med min körstil.

De motorer som verkar vara mest problem med just nu är FT.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Den stora annons-tråden

Jaha de hade inte automat... haha.. såg inte[…]

Sjukt irreterande att man hela tiden måst[…]

När jag tänker efter så har alla m[…]

B230fk saknar kraft

Chippen hade jag bytt till rimligare val då […]