- lör 01 nov 2014, 16:10
#913600
Hej!
För en tid sedan när jag körde på en mindre landsväg råkade jag köra över ett föremål, som jag inte hann väja för. Det hördes kraftiga skrapljud under bilen och jag stannade direkt. Det såg ut som delar av en bakaxel eller liknande som vi hade kört över. Jag hade strax innan mött en traktor, så det är inte helt osannolikt att den tappat något.
Jag märkte inte att bilens köregenskaper förändrades efteråt och körde vidare. Det var dock svårt att se under bilen om något där hade skadats men jag befarade det värsta.
Bara ett par dagar senare hade jag inbokat min första besiktning av bilen och då konstaterades att värmesköldarna av aluminium under bilen var rejält ihopknycklade. Dessutom hade skyddskåpan under motorn spruckit ca 10 cm vid bakkanten och en del fästskruvar och fästband hade lossnat. Mest sådant som höll värmesköldarna på plats. En mindre repa upptäcktes också på bensintanken samt en annan repa i lacken på balken under bilen. Ingenting var dock allvarligt och bilen gick igenom besiktningen.
Direkt efteråt åkte jag till Volvo för skadebesiktning. Utöver de skador som jag nämnde ovan upptäckte de också några oljedroppar under växellådan. Möjligen slog föremålet jag körde över i växellådan innan det spräckte skyddskåpan under motorn. En möjlig teori... Volvo sprayade också repan på balken med grundfärg så den såg OK ut.
De två veckor som därefter har gått har jag letat efter oljefläckar under växellådan när bilen stått parkerad men det har varit kruttorrt under bilen, bortsett då från kondensvatten från AC:n men det är ju helt naturligt och är dessutom ca 50 cm bakom växellådan.
"
I samband med bilservicen i torsdags konstaterade Volvo att det var droppar under växellådan men det kom inte från packboxarna som var deras första teori. Frågan är då: Läcker det bara under körning och slutar det direkt när bilen stannar? Nu torkade i alla fall mekanikern rent och jag skulle på återkontroll om 4 veckor.
Då jag tidigare har dålig erfarenhet av diverse läckage från andra bilar jag ägt tänker jag inte släppa den här historien förrän jag får bekräftat att det inte läcker mer från växellådan. Skulle det bli en försäkringshistoria är självrisken tyvärr 6250kr (typiskt när Volvo bjuder på vagnskadan) men det kan det vara värt om det råder osäkerhet om läckaget. Min uppfattning är att läckage sällan slutar utan oftast blir successivt värre.
Finns det någon här som har någon uppfattning om en liknande skada och vad jag bör göra?
För en tid sedan när jag körde på en mindre landsväg råkade jag köra över ett föremål, som jag inte hann väja för. Det hördes kraftiga skrapljud under bilen och jag stannade direkt. Det såg ut som delar av en bakaxel eller liknande som vi hade kört över. Jag hade strax innan mött en traktor, så det är inte helt osannolikt att den tappat något.
Jag märkte inte att bilens köregenskaper förändrades efteråt och körde vidare. Det var dock svårt att se under bilen om något där hade skadats men jag befarade det värsta.
Bara ett par dagar senare hade jag inbokat min första besiktning av bilen och då konstaterades att värmesköldarna av aluminium under bilen var rejält ihopknycklade. Dessutom hade skyddskåpan under motorn spruckit ca 10 cm vid bakkanten och en del fästskruvar och fästband hade lossnat. Mest sådant som höll värmesköldarna på plats. En mindre repa upptäcktes också på bensintanken samt en annan repa i lacken på balken under bilen. Ingenting var dock allvarligt och bilen gick igenom besiktningen.
Direkt efteråt åkte jag till Volvo för skadebesiktning. Utöver de skador som jag nämnde ovan upptäckte de också några oljedroppar under växellådan. Möjligen slog föremålet jag körde över i växellådan innan det spräckte skyddskåpan under motorn. En möjlig teori... Volvo sprayade också repan på balken med grundfärg så den såg OK ut.
De två veckor som därefter har gått har jag letat efter oljefläckar under växellådan när bilen stått parkerad men det har varit kruttorrt under bilen, bortsett då från kondensvatten från AC:n men det är ju helt naturligt och är dessutom ca 50 cm bakom växellådan.
"
I samband med bilservicen i torsdags konstaterade Volvo att det var droppar under växellådan men det kom inte från packboxarna som var deras första teori. Frågan är då: Läcker det bara under körning och slutar det direkt när bilen stannar? Nu torkade i alla fall mekanikern rent och jag skulle på återkontroll om 4 veckor.
Då jag tidigare har dålig erfarenhet av diverse läckage från andra bilar jag ägt tänker jag inte släppa den här historien förrän jag får bekräftat att det inte läcker mer från växellådan. Skulle det bli en försäkringshistoria är självrisken tyvärr 6250kr (typiskt när Volvo bjuder på vagnskadan) men det kan det vara värt om det råder osäkerhet om läckaget. Min uppfattning är att läckage sällan slutar utan oftast blir successivt värre.
Finns det någon här som har någon uppfattning om en liknande skada och vad jag bör göra?