Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Min XC70 med metalic lack är nu fyra veckor. Jag har tvättat den en gång för hand och nu senast på Kärscher. Den blev inte ren, jag vågade inte ta i.

Så hur är det, vågar man köra in i maskinen? Det blir ju ett helsike nu när vintern kommer och man ska handtvätta, för att inte tänka på underredet som måste saltbefrias.
Användarvisningsbild
av Perra83
Tvätta på som vanligt. Maskintvätt bör alltid undvikas om det är borstar inblandat.

Inna du handtvättar bilen så måste du ha rengjort lacken så mycket du bara kan för att inte tillföra onödigt tvättrepor.
Milda förtvättar i form av svagt blandad alkalisk avfettning för att lösa trafikfilmen, flugor och annan smuts. En alkalisk avfettning får aldrig torka på lacken. Syrafri fälgrengöring ska du använda som enkelt löser bromsdamm.

Kolla gärna in Sveriges bästa bilvårds forum. http://www.bilvardsforum.se där får du hjälp från likasinnade.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har hört att man ska vänta ett halvår med maskintvätt och vaxning? Men vaxa bilen ofta måste väl bara vara bra och något som skyddar lacken? Min tråd var mer än undran kring hur man ska förhålla sig till årstiden, plockat ut ny bil sent på året och nu kommer period med salt och smuts. Avvägningen hur allvarligt det är med maskintvätt kontra nyttan med att få bort saltet med underredstvätt och avfettning. Hur känslig är egentligen ny lack, tål den verkligen inte maskintvätt?
av oldtimersmc
Gör en liten repa någonstans så slipper du ha ågren och kan använda och njuta av din bil.
av Droopy
Om du tvättar bilen i maskin nu el om ett halvår gör det samma, den blir inet mindre repig om ett halvår.
Själv så svampar jag kanske min bil 2gg per år, jag kör med avfettning och HT-tvätt 95% av gångerna jag tvättar bilen.

Underredet har jag aldrig spolat på någon bil jag haft, och på en modern bil skulle jag aldrig göra det helelr pga all plast undertill, vatten letar sig in och stannar kvar. Så våra moderna bilar kommer att ha rosthål i golven om 10år som en gammal 142a.
av oldtimersmc
Kan i alla lägen rekommendera Lahegas produkter för oss som är lite lata.
Tok bra resultat till minsta möjliga ansträngning.

Vilken mjukvara har du? 3.3.16 har jag och det fun[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]