Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av konnman
Hej på Er!

Jag har en S80 3,0 AWD, 07- års modell som gått strax över 10 000 mil. Jag köpte bilen begagnad i juli. Jag har ett konstigt råmande ljud från motorn som ger sig tillkänna om man stannar bilen efter en kortare eller längre körsträcka efter start. När man kör landsväg hörs det inte, däremot på tomgång hörs det ganska högt. Det överröstar utan vidare motorljudet. Jag har testat med att dra ur oljestickan, då råmar/pulserar det ur röret en stund, sedan tystnar det helt för att kanske inte höras mera den dagen. Det blir likadant om jag skruvar bort oljelocket, det råmar/pulserar en ganska lång stund för att sedan upphöra helt. Jag har inte lagt märke till något övertryck när jag lättat på oljesticka och lock. Jag har frågat Volvotekniker via telefon, de har varit frågande. Är det någon här som vet något om detta?

Jag kan tillägga att det inte är alltid det låter, jag var ute en runda i dag utan att jag hörde ett ljud. Kan det vara väderberoende, i dag är lite kyligare än det varit tidigare?

Mvh Hans Konnman
av konnman
Hej
Eftersom ingen hade en aaaning, kan jag nu själv berätta vad felet var. Det var oljefällan som var täppt av någon outgrundlig anledning. Oljefällan byttes i förra veckan å bilen är numera tyst som en mus. Verkstaden mätte upp ett övertryck i oljeröret innan fällan byttes och ett normalt undertryck efter.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]