Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tottish85
Hej och hallå! :)

Jag har aldrig bytt en koppling av SAC-typ förut och funderar lite uti specialverktyget till justeringen. Har försökt läsa på lite om SAC och som jag förstår det så är en ny tryckplatta förspänd och behöver ej detta verktyg? Stämmer det?

Tänkte byta slavcylindern samtidigt men är lite kluven om jag ska byta bakre vevaxeltätningen eller inte. Aldrig varit i kontakt med ett dubbelmassesvängjul heller, men behöver man annat än nya bultar om man tar bort svänghjulet?

Tacksam för svar
Senast redigerad av 1 tottish85, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av tottish85
Stämmer att en ny är förspänd i alla fall ;)

Såå...centreringsverktyg. Ja har ingen extra växellåda att kapa av axeln från, så funkar biltemas billigaste? :)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag bytte koppling på en V70-08 2.4D förra året. Köpte Biltemas verktyg, fungerade bra. Centreringsverktyg följde med. Fattade inte det med SAC först. Men kollade på youTube och då klarnade det. Bultar till kopplingskåpa används inte för att släppa/spänna åt kopplingen, utan det gör man med specialverktyget.
Dubbelmassesvänghjulet skall kollas med avseende på glapp. Data på glapp finns på Luk:s hemsida, hur man gör ser du på youtube.
Vevaxeltätning bör bytas, speciellt om bilen gått längt. Det är jäkligt tråkigt om den nya kopplingen börja hugga efter ett tag(jag vet av egen erfarenhet).
Enligt Haynes handbok skall svänghjulsbultar bytas ut vid demontage. Troligtvis tycker "pettson" att bultarna kan återanvändas ;-).
Användarvisningsbild
av tottish85
Bilen har gått 25 så nog vet ja ja byter vevaxeltätningen också :) Den främre får bli bytt när de är kamremsdags tror jag! :)
Dedär med mätning av glappet på svänghjulet ska jag kolla upp, då fick jag lite klarhet i de ena å det andra tack för infon! :)
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]