Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lellec56
Har en SC-805 i min bil och upptäckte i går att dörrhögtalaren på passagerar-sidan inte låter ngt, det hör lite svagt från diskanten på instr.brädan. Tyckte mig inte höra ngt ljud från den bakre dörrhögtalaren med. Kan det vara stereon?, men då skulle ju inte diskanten höras, inte heller högtalaren på hatthyllan. (Har tidigare funderat på att byta till en annan stereo, gav upp detta, hittade inte igen kablaget, som man kopplar in ISO:n på. Ska tillägga att jag följde kablaget från stereon, in under ljudvallen, men hittade inte igen det) Är det bökigt att byta högtalare, eller ska man testa en annan stereo först?
ngn som vet??

mvh
av thunder and lightning
låter ju som högtalaren i framdörren är kass iallafal men bak kan ju lika gärna vara tjall på kabeln? har själv en sc-805 där just högtalaren i famdörren kommer å går, vet ej vad felet är heller!! kan vara glapp i kablaget precis bakom stereon, är i allafall inte högtalaren det är fel på!
Jag hade en s40 innan och den va en högtalare trasig på, visade sig att den fått massa vatten på sig i dörren för att skyddsplasten bakom klädseln inte va hel!
Användarvisningsbild
av lellec56
Tack för ditt svar, vet du var själva iso-kontakterna sitter, har en 98 S70, tror inte att de skall skilja ngt på kabeldragningen under instrumentpanelen, eller är det så att man ska använda sig av de kontakter som går in i stereon?
av thunder and lightning
jag har inte kollat så noga bakom stereon så jag vet inte hur det ser ut riktigt...jag har tagit ur stereon en gång å då va det en stor kontakt och en mindre som man lossade...tror jag så jag tror att den större av dessa kan vara glapp i. Är i den alla högt. kablar går in i.
Vet att det finns kopplingsshema att få tag på hos tex bilia och så finns det ett i haynes också, kolla kapitel 12:42 under kopplingscheman...om du nu har haynes då! har du inte det kan jag slänga up en bild på schemat senare om du vill!
Användarvisningsbild
av lellec56
Nej jag har inte Hayne´s, men ska kolla Volvo Vadis, för att se om det finns ngn info där.
-------------------------------------------------------------------------------------Jag kollade vadis, hittade ingen information, om var ISO-kontakten till stereon ska finnas.
av thunder and lightning
är ju inte säkert det finns isokablage...här har du en bild tagen från haynes:

Bild
Användarvisningsbild
av lellec56
Tack för denna bild, men uppriktigt sagt vart jag inte mkt klokare av den.
Min fråga kvarstår o det är den, kan eller ska man använda sig av de kontakter som kopplas i baksidan av stereon?
av thunder and lightning
å där tog min kunskap slut! hehe hoppas nån annan kan hugga tag här å hjälpa dig!
av magmatrix
Det där med glapp i framhögtalarna har jag också varit med om på min V40. På Eneqvist påstod dom att talarna var spräckta bla bla bla och att det skulle kosta XXXX kronor att få dom bytta och tyvääääärrr så hade garantin just gått ut bla bla bullshit bullshit bla bla och dom skulle beställa nya talare bla bla...

Eftersom jag inte trodde på dom så skruvade jag upp och kollade själv...

Det visade sig att det var glapp i kablaget! Kabeln var snurrad en massa varv och hade alltså varit skadad redan från början - dom hade väl klämt den och misshandlat den vid monterigen. Antagligen ren tur att det funkade ett litet tag... Jag höll på och vickade på den och grejade och när jag placerade kabeln i rätt läge så funkade det någorlunda. Kabelbrott alltså!

När jag orkar ska jag plocka loss insidan på dörren så jag kommer åt att ta av kabeln och skarva på med ny.

/Mattias

Över ett helt år kan du spara massor me[…]

Några fler som har erfarenheter av det nya G[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samti[…]

Några skakningar känner jag inte till p[…]