Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mvos
Fick detta felmeddelande i dag "SOTFILTER FULLT" när jag gasade på rejält.
Läste här på forumet att man ska köra ca 20 minuter så sker en automatisk rengöring av partikelfiltret.

Har även märkt att bilen senaste tiden blivit törstigare, nu drar den ca 0,85 på landsväg. Förut var det ca 0,7.
Kan det finnas ett samband?

Jag kör väldigt mycket med bilen och mest långa sträckor. Blir i snitt nästan 400 mil i månaden och då
ska den väl inte sota igen enligt vad jag läser här.
Senast redigerad av 1 mvos, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Har du trimbox? Min sotade igen när jag hade box, samt att den va törstig. Men mitt virvelspjäll hade pajat oxå. Man kan bränna av filtret via VIDA.
Användarvisningsbild
av mvos
Glömde att skriva det.
Har en "PPC 3 BSR Tuning System" som man ladda om mjukvaran i bilen samt återställa till original.
Har haft PPC i ca 1 år utan problem tills nu. Och bilen var ej törstig i början med trim-mjukvaran.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Efter återställandet så kör bilen varm sedan 20-30 min ganska hårt dvs höga varv. Hjälpte inte för mig, men värt att prova. Jag fick lämna in bilen för att dom skulle bränna ur filtret. Jag kör numera utan trim, då det bara ger felkoder & problem!
Användarvisningsbild
av mvos
Gotlandsbästa skrev:Efter återställandet så kör bilen varm sedan 20-30 min ganska hårt dvs höga varv. Hjälpte inte för mig, men värt att prova. Jag fick lämna in bilen för att dom skulle bränna ur filtret. Jag kör numera utan trim, då det bara ger felkoder & problem!
Ska prova detta.
av Jonas_latt
Annars kan man som sagt hjälpa att bränna ur den med vida.

Är man snål kan man annars fuska förbi filtret
Användarvisningsbild
av mvos
Jonas_latt skrev:Annars kan man som sagt hjälpa att bränna ur den med vida.

Är man snål kan man annars fuska förbi filtret
Om filtret är igensotat blir bilen törstigare då?
och vad menar du med att fuska förbi filtret?

Jag ska prova med original mjukvaran i morgon, kommer att köra ca 40 mil.
Om det går bra kanske jag ska skippa BSR trimmet, men jag tycker att det är väldigt stor skillnad mot original.

Hittade denna på nätet, är det någon som har provat:
Partikelfilterrengöring Diesel P-filter Cleaner 200 ml (JULA)
Bild
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag ångrar inte en sekund att jag tog bort trimmet, bilen går så mjukt & fint. 185 hk räcker gott & väl. Min bil rykte så in i helvete med trimmet, blev ett svart moln efter. Nu inget. :D
Användarvisningsbild
av ER
Gotlandsbästa skrev:Jag ångrar inte en sekund att jag tog bort trimmet, bilen går så mjukt & fint. 185 hk räcker gott & väl. Min bil rykte så in i helvete med trimmet, blev ett svart moln efter. Nu inget. :D
Finns ju anledning varför man skall sky dessa boxar som pesten oavsett vad "kunderna" lovprisar dessa och hellre gå på mappning istället. Dyrare men blir ju rätt och inte bara falska värden som matas tillbaka.
Låter som en bättre ide att sätta injektorer i avgassystemet efter partikelfiler och katten istället och ha knapp man trycker på när man vill lägga ut rökridå.
Multirem V60 D4 181 hk

Stämmer ju bra, kamremsbytet skedde vid cir[…]

Hej, jag är ny här på forumet men […]

Okej tack för infon. Dessvärre så […]

Värt att tänka på: slits belä[…]