Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740ticcer
Halloj! Har nu införskaffat mig en 740 Tic -85a. Allt på bilen är bra och så men ett problem har jag..Bilen startar och går igång lätt men på tomgången så pendlar den mellan ca: 700-1500 varv och går ojämt.Ägaren innan mig hade bytt luftmassemätaren och det visade sig inte vara felet.Jag testade rengöra spjället men inte det heller gav något resultat. Så vad ska jag nu ge mig på? MVH//Olle
av kaffe_koppen
Hum, gissar, men det kanske är tomgångsmotorn som kärvar eller är trasig. Jag hade tagit loss den och smörjt upp den.
/MVH
av kaffe_koppen
Går motorn jämt o fint när du håller lite gas? Kollat kontakt/gnistytor på tändsystemet?
/MVH
av 740ticcer
kaffe_koppen skrev:Går motorn jämt o fint när du håller lite gas? Kollat kontakt/gnistytor på tändsystemet?
/MVH
Nää ska ta tag i det imårrn tänkte jag. men ja så fort den får gas så går den mycket fint det är bara på tomgången den pendlar:S
Användarvisningsbild
av madbuddy
Kolla så att den inte suger tjuvluft någonstans?
Hade själv en 740 tic som intercolern sprack på (lite för högt laddtryck) 8)
Det går att kolla enkelt genom att spruta startgas vid t.ex slanganslutningar, insug och dyligt.
Om motorn rusar upp så tar den tjuvluft.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]