Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dawi
Har lagt en beställning på en XC90 T8 R-Design med matt blå färg (folierad) och 22 tums fälg. Börjar få lite ångest att den kommer att bli VÄLDIGT blå! Funderar på att byta till Electric silver. Finns det någon som sett den blå färgen "live" eller är den för ny? Man köper ju onekligen grisen i säcken på många sätt eftersom jag inte sett bilen i verkligheten heller. Har dock haft en XC90 för ca 6 år sedan och var mycket nöjd med den. Vet heller inte hur svårskött en sådan yta är,eller hur mycket folieringen kommer att slitas. Någon som har synpunkter eller erfarenhet av foliering?
av Dawi
Färgen heter Bursting blue, folieringen ger bara den matta ytan. Jag tror att man kan avlägsna folieringen om man vill i framtiden.
Användarvisningsbild
av P210
På de bilder jag hittat tycker jag den ser sober ut, den är absolut inte "skrikig"
Kör på den, electric silver känns lite beige(!), du kommer bli bland de första ut med en unik bil = unik färg!
Bild

XC90:n nedan har däremot en kulör som jag tycker är "väldigt" blå!
Bild

Tycker den påminner lite om Amazons Skifferblå, fast just detta exemplar var väldigt blankt, de brukar vara mattare...
Bild
av Lövet
Tror inte att det blir lyckat med en så skrikig färg på en så stor bil som XC90. Bilen riskerar att se ut som en blåval i trafiken.

Om ditt syfte är att synas så visst, men inte annars.
Användarvisningsbild
av P210
Tror inte att det blir lyckat med en så skrikig färg på en så stor bil som XC90. Bilen riskerar att se ut som en blåval i trafiken.
Kan man verkligen kalla den blå kulören för skrikig?

Är det bättre med en gråval? :wink:
Bild
av Lövet
Silver är inte heller så lyckat i min mening.
Tycker XC90 gör sig bäst i mörkgrå eller svart.
av Dawi
Då kommer ju nästa fundering. Ju mörkare färg desto mer putsade. Hade Electric silver förra gången och den var onekligen ganska lättskött. Vet heller inte om foliering är svår att hålla rent.
Användarvisningsbild
av P210
Vet inte om jag är konstig men jag är inne på min fjärde tredje svarta bil på raken (har nog haft 7st) och har aldrig förstått varför folk tycker att det måste tvättas/putsas mer på mörka bilar - jag behöver inte ha konstant tokputs på mina bilar men när den är smutsig tvättar jag. Oftast ser fälgarna värst ut först och de är silverfärgade... Kör du inte näsan i lacken tycker jag förr den döljer lite stänk bättre än en ljus.

Silver har jag aldrig klarat, tycker bara det ser plåtrent ut! Man kan polera i timmar utan att den ser ett smack blankare ut...

Och smutsen på våra vintervägar är inte direkt ljus.. begriper mig inte på alla som kör vita tjänstebilar och aldrig orkar tvätta, grafitgrå måste ju vara optimalt!
Bild

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]

LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]