Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
#906598
Tjo, beställt ny V70 2015, kommer ju få den efter 1 november, så den bör omfattas av den nya lagen om TPMS. Men vad gäller på vinterdäcken som jag behåller från min gamla V70? Kommer jag vara tvungen att komplettera med givare, eller fungerar det även om jag inte har några givare i däcken på vintern?
För utgår ifrån att sommardäcken är utrustade med dessa givare.
av Lövet
#906649
TPMS är inte obligatoriskt i Sverige enligt transportstyrelsen så är du säker på att din nya kommer ha tpms?
av s6025t
#906652
TPMS infördes V30 i produktion det står med som standardutrustning på en BAS bil om man kollar Läs mer i bygg din bil på Volvos sida
av Lövet
#906662
Synd. Det kommer öka kostnaderna rejält för att byta däck och fälg.
av Elmeholt
#906668
Vilket då innebär att min har det, och inte mina vinterdäck. Så då måste jag sätta i det för att inte ha ett jävla pling eller hastighetsbegränsning hela vintern.
Trevligt att säljaren kunde informera om det. Eftersom det var "inga problem att behålla vinterdäcken från din v70 2014". Nu blev jag riktigt jäkla less.
av s6025t
#906681
Det behövs sensorer i vinterdäcken annars får man ett meddelande om detta i bilen
Så här står det i MY15 instruktionsbok "Om hjul utan TPMS-sensorer används eller om en sensor har slutat fungera kommer
Däcktryckssystem Service erfordras att visas"
Det går att läsa mer om TPMS i den nedladdningsbara instruktionsboken för MY15 på sidan 321
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p17614.pdf
En sensor kostar ca 1000kr/st har jag hört sedan tillkommer montering
Det ska tydligen gå att deaktivera systemet på vissa marknader möjligt det går i Sverige eftersom vi har undantag från EU regeln gällande vinterdäck
Senast redigerad av 2 s6025t, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Camel
#906683
Det finns två typer av TPMS. Antingen baserat på beräkning av skillnad i rotationshastighet eller baserat på trycksensorer i varje hjul. Volvo verkar använda sensorer. Från och med den 1 november 2014 måste TPMS finnas i alla nya personbilar.
http://www.drf.se/sida43.html skrev:
Indirekt TPMS som mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Indikerar med en symbol när lufttrycket sjunkit i något däck. Behöver kalibreras exempelvis vid byte av däckdimension eller ändring av lufttryck.

Direkt TPMS som mäter lufttrycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Indikerar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Sensorerna till system för direkt TPMS kan vara både programmerbara eller självprogrammerande. Det direkta systemet blir sannolikt det vanligaste.
av Lövet
#906717
Camel skrev:Från och med den 1 november 2014 måste TPMS finnas i alla nya personbilar.
Dock gäller det som sagt inte Sverige. Alltså skulle Volvo kunna ta bort det om de vill.
Transportstyrelsen skrev: Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det beror på till stor del på att huvudsyftet med TPMS uppnås ändå, eftersom vi i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med det bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.
Användarvisningsbild
av Camel
#906719
Heja Transportstyrelsen! :-)-) Bra gjort att sätta sig upp mot onödiga EU-regler. Man önskar att de hade gjort samma sak med regeln att nya bilar inte behöver ha bakljusen inkopplade vid DRL...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]