Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoarT5R
Hej .
Upptäckte här om dagen, att bromsljusenpå min Volvo V70 D5 2008 mod inte ljuser .
Den höga monterad i bakrutan fungerar vid bromsning . Men bromsljus på vardera sidan fungerar inte.
Någon har erfarenhet av detta fel ?

Det enda som jag vet som har gjorts på senare tid är att bilen har varit til oppretting/lakkering av tak.
Menar att de har varit ner med innertaket da.

Takker for evt svar.

Roar
av RoarT5R
Var kontaktene på hver sidelykt på bakluke som ikke var montert etter opprettingen som var utført på september... 8)
Användarvisningsbild
av batmac
Bumpar denna då jag fick nedslag på besiktningen pga samma fel. Är det någon som har koll på hur jag kommer åt dessa kontakter? Pedagogiskt svar uppskattas :lol:
Användarvisningsbild
av palmqvist
Lossa de 4 torx skruvarna 1 på vardera utsida där plasten möter det luddiga och 2 i stänghandtaget.
Lossa på skarven mellan plasten och det luddiga där du tog bort skruven ta nått platt o bänd lite försiktigt på insidan sedan är bara att försiktigt lossa inner panelen glöm inte lossa knappen för stängning av bakluckan
. Finns nya klipps o köpa om de pajar :)
Användarvisningsbild
av batmac
Tack för svaret! Jag lyckades faktiskt öppna upp med hjälp av en video från http://www.carcarekiosk.com/video/2008_ ... rake_light

Och mycket riktigt, såhär såg det ut på båda sidor

Bild

Jag har alltså kört runt utan fungerande bromsljus sedan Carglass bytte min bakruta i Juni, och missade att stoppa i kontakterna. Så jäkla onödig ombesiktning :evil:
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag brukar passa på att kolla när man står med baken mot något fönsterparti eller liknande. Lätt att se om det fungerar i spegelbilden då.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Man kan även bromsa framför jobbarkompisarna, eftersom nyare V70 har rätt bländande bromsljus så brukar man få höra dagen efter att dom fungerar (lite för bra) ;p

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]