Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjaba tjena, kära forummedlemmar!

Jag vänder mig till er. Igen.

Häromnatten lyckades jag smälla vänster yttre backspegel. Då själva spegelglaset är ett helvete att byta ut valde jag att köpa hela kittet på skroten, 200 billiga och enkla riksdaler. Tänkte att det ju inte är en sån farlig investering. Jag bytte bara kåpan runt så jag fick min originalkåpa med originalfärgen. Nu ser det ut precis som innan spegelglaset smällde.

Märkte däremot att den backspegeln jag kopplade in inte hade samma "finess" som min högra, d.v.s. en liten blinkers (som tydligen ändå inte funkar på höger) som sitter undertill. Denna saknas på min nyinköpta "skrotspegel".

Efter några svordomar och krångel med trånga utrymmet innanför dörrklädseln kunde jag koppla ur min gamla spegel och få dit den nya. Det ser fint ut.

MEN - när jag stänger av bilen, går in och shoppar nånstans, kommer ut, öppnar och vrider om nyckeln och ska backa ut från parkeringen upptäcker jag att min "nya" spegel vinklats upp i skyn. Trodde först det var en tillfällig grej då den kanske följer inställningarna från förarminnet (inställningar med stol och speglar) så jag tryckte till spegeln manuellt. Hjälpte inte. Nästa gång jag startade om bilen stod spegeln lutad mot molnen bakom mig igen. Dessutom reagerar inte den "nya" spegeln när jag trycker in knappen för att fälla in speglarna.

Har jag inte fått dit kontakten korrekt innanför dörrens klädsel, har jag fått tag i en likvärdig men ändå ändå inte exakt likadan spegel?
Att jag inte kan fälla in spegeln med knappen på ac-panelen är en petitess, men det är ju jobbigt att behöva justera spegeln varje gång jag startar om bilen.

Nån som vet vad detta kan bero på? Erfarenheter/kunskaper?

Tack på förhand!

(PS. Druckit mycket kaffe nu på morgonen och är supertrött, kan hända att jag missat att anmärka på något av vikt, ber om ursäkt på förhand och förtydligar gärna om det är någon detalj ni behöver veta!)

//Bubbe
Det är nog bättre om du flyttar glaset från "skrot" spegeln till den du hade från början.

Du har alltså i original speglar med minne och elinfällning samt markbelysning.

Den du köpte är bara en ren spegel utan minne, infällning eller belysning... så den är inte kompatibel och kollar du noga på kontaktstycket så ser du att det inte ens är lika många kablar i gammal / ny -spegel.

Byt glas och var nöjd, det är ändå billigt med 200kr för glaset.
johnnype skrev:Det är nog bättre om du flyttar glaset från "skrot" spegeln till den du hade från början.

Du har alltså i original speglar med minne och elinfällning samt markbelysning.

Den du köpte är bara en ren spegel utan minne, infällning eller belysning... så den är inte kompatibel och kollar du noga på kontaktstycket så ser du att det inte ens är lika många kablar i gammal / ny -spegel.

Byt glas och var nöjd, det är ändå billigt med 200kr för glaset.
Tjenare!

Såg det nu när jag snokade snabbt genom forumet. Problemet är att jag är så otroligt orolig för att spräcka själva glaset bara... Fick ta ett spegelglas av en kompis S60 om jag bara fick av det, men det sprack ju. Därför blev det Returbilen och 200 spänn för hela faderittan... Det gäller antagligen att ta det riktigt jäkla försiktigt då, antar jag... Försökte utröna hur jag ska få ut spegeln utan att spräcka glaset men förstod inte riktigt folks beskrivning. Den S60-spegeln jag lyckades krossa (på polarens skrotbil) satt ju som berget och sprack bara man tittade på det...

När jag ändå är igång med elektroniken och spökar här: jag ska byta ac-panel för jag tycker min surrar oroväckande. Men den nya ac-panel jag skaffat har inte lika många knappar som den gamla. Går det att "ploppa" ut knapparna från den gamla och sätta in i de lediga utrymmena i den nya, tro? Eller är "luckorna" på den nya fasta och förslutna?
Räkna kablarna:
6 kablar= Eljustering,tempgivare.(P2 från 00-06)
7 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme (P2 från 00-06)
8 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,blinkers(endast classic 07)
8 kablar= Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning.(P2 från 00-06)
9 kablar=Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning,blinkers(endast classic 07)
9 kablar= Elljustering,tempgivare,markbelysning + minne(P2 från 00-06)
12 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning
13 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne.
13 kablar=Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning,
blinkers(classic 07) ?
15 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,
elinfällning,BLIS (endast 05)
16 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne BLIS(endast 05)
:-)
Ta loss glaset så använder du ett "Fiskben" Falsben, köp på biltema billigt. Vinkla glaset så mycket det går, ta tag med tummen o pekfingret o DRA rakt ut samtidigt som du försiktigt puffar på med fiskbenet längst in på glaset...
När du tar loss sargen på ACpenelen så finns det färdiga hål, inunder, flytta över knapparna och Plupparna är löstagbara lätt, kom ihåg att spara dom, kan vara bra att ha....;-)
wissel skrev:Räkna kablarna:
6 kablar= Eljustering,tempgivare.(P2 från 00-06)
7 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme (P2 från 00-06)
8 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,blinkers(endast classic 07)
8 kablar= Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning.(P2 från 00-06)
9 kablar=Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning,blinkers(endast classic 07)
9 kablar= Elljustering,tempgivare,markbelysning + minne(P2 från 00-06)
12 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning
13 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne.
13 kablar=Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning,
blinkers(classic 07) ?
15 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,
elinfällning,BLIS (endast 05)
16 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne BLIS(endast 05)
:-)
Ta loss glaset så använder du ett "Fiskben" Falsben, köp på biltema billigt. Vinkla glaset så mycket det går, ta tag med tummen o pekfingret o DRA rakt ut samtidigt som du försiktigt puffar på med fiskbenet längst in på glaset...
När du tar loss sargen på ACpenelen så finns det färdiga hål, inunder, flytta över knapparna och Plupparna är löstagbara lätt, kom ihåg att spara dom, kan vara bra att ha....;-)
Grymt svar! Utförligt, superbt, PERFEKT!
Tack ska du ha!
Biltema nästa, fiskben på inköpslistan. Operation i antågande. Snarast. TACK!
Hej,
jag har samma problem med min bil. Höger backspegel glas sprack, köpte ett nytt Volvo original och satte dit. Problemet är att backspegeln skådar himlen varje gång jag startar bilen. Har försökt att ställa in stol och backspegeln med minnes funktionen på stolen men det hjälper inte. Läser i tråden ovan men ser inte hur själva problemet löses. Någon som har ett tips?
Volvo V70 2003
Erfarenheter XC90?

Har haft alla Volvos kombi modeller. På -70 […]

En bättre modell hade som kunnat ge ett mer p[…]

Volvo appen

Har också problem med att ställa in tim[…]

Jag har krupit till korset, efter ca. 20.000mil p&[…]