Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
Jag har aktivt chassi på min XC70 D4 Summum -13 och jag uppskattar det verkligen. Comfortläget är det som används mest och det ger verkligen komfort. Hur vanligt är det tillbehöret? Jag tycker inte det förekommer så ofta, och var det bara till XC70 man kunde välja det?
Användarvisningsbild
av apersson850
Nädå, det går att välja till andra modeller också. Just till en XC70 såg jag det som helt tokigt att välja till. Jag köpte en XC70 framförallt för att ha en bra dragbil, och Four-C gick inte att kombinera med automatisk nivåreglering på en Volvo. Så Four-C går "fetbort" på en XC70, som ungarna säger. Kanske därför du inte ser det på så många XC70?
Användarvisningsbild
av bjornw
Samtidigt är det på XC-bilarna det har störst effekt, pga dess högre tyngdpunkt och längre fjädringsväg. Även om det inte är en automatisk nivåreglering styvar det upp ordentligt när ett släp sitter på. 4C kan också hålla emot på en sida i taget och ger på så sätt en bättre stabilitet än en vanlig nivåreglering. Håller man ordning på kultryck kommer man långt med 4C samtidigt som man får en överlägsen komfort och väghållning. Sedan beror det lite på behov vad man föredrar, men det där med "fetbort" får stå för dig :)
Enda konkreta nackdelen är väl att de är grymt dyra att repa när de går sönder.
Användarvisningsbild
av SagaPer
bjornw skrev:Samtidigt är det på XC-bilarna det har störst effekt, pga dess högre tyngdpunkt och längre fjädringsväg. Även om det inte är en automatisk nivåreglering styvar det upp ordentligt när ett släp sitter på. 4C kan också hålla emot på en sida i taget och ger på så sätt en bättre stabilitet än en vanlig nivåreglering. Håller man ordning på kultryck kommer man långt med 4C samtidigt som man får en överlägsen komfort och väghållning. Sedan beror det lite på behov vad man föredrar, men det där med "fetbort" får stå för dig :)
Enda konkreta nackdelen är väl att de är grymt dyra att repa när de går sönder.
Jeg kjører også med Four-C Active Chassis på min XC70 2009 D5 Summum. Det er et must-have etter min mening. Jeg bruker Comfort på bykjøring og Advanced på langkjøring. I bykjøring er bilen da myk og fin og tar opp humper og dumper i asfalt og brostein. På langkjøring med Advanced blir bilen fast og fin og ligger meget godt på veien. Kjennes mer som en sportsbil med god stabilitet i svinger og fast og fin servostyring.

Jeg har også lastet bilen full med feriebagasje og 5 personer og jeg kan ikke se at bilen ligger lavere bak enn normalt. Kjører man med full last og Advanced så kjennes bilen også meget stabil.
av V70Fredrik
Jag har oxå Four-c på min Xc70 och tycker det är helt suveränt, nu har man det bästa från 2 världar enligt mig.
Grannen fick precis hem sin nya xc70 och det första han gnällde på var väghållningen..
Användarvisningsbild
av SagaPer
V70Fredrik skrev:Jag har oxå Four-c på min Xc70 och tycker det är helt suveränt, nu har man det bästa från 2 världar enligt mig.
Grannen fick precis hem sin nya xc70 och det första han gnällde på var väghållningen..
:-) :-) :-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag håller också med, är det någon bil man bör ha det på så är det ju XC70.
Användarvisningsbild
av apersson850
Four-C påverkar dämpningen, inte nivån. Alltså kan det inte "hålla emot" mer än momentant, eftersom dämpningen inte blockeras så fullständigt att det inte sker några fjädringsrörelser alls. I så fall hade bilen blivit en A-traktor, och det är man knappast hjälpt av.

När jag exempelvis drar husvagn och har med tält och liknande i bilen, då ligger bilens totalvikt på närmare 2300 kg, och det mesta av den vikten ligger baktill. Nivåregleringen gör att bilen inte sjunker ner och tappar sin markfrigång, och den behövs när jag lämnar vägen med ekipaget. Sen kan man säkert få ett bättre uppträdande om man ska kasta omkring bilen i något som liknar bankörning, fast då skulle jag välja ett annat verktyg än en XC70 från början. Enda problemet som jag ser vid normal körning är i så fall uppträdandet vid en undanmanöver. Långslagig terränganpassad fjädring och dämpning brukar inte vara bra då. Jag vet inte hur krängningshämmarna är på en XC70 jämfört med en V70? "Riktiga" terrängbilar ska ju helst inte ha några krängningshämmare alls, eller åtminstone ha dem urkopplingsbara.

Men jag ska kanske klarlägga att det enda jag har emot Four-C är att Volvos lösning inte går att kombinera med nivåreglering. Hade det gått hade jag haft både och.
av V70Fredrik
apersson850 skrev:Four-C påverkar dämpningen, inte nivån. Alltså kan det inte "hålla emot" mer än momentant, eftersom dämpningen inte blockeras så fullständigt att det inte sker några fjädringsrörelser alls. I så fall hade bilen blivit en A-traktor, och det är man knappast hjälpt av.

När jag exempelvis drar husvagn och har med tält och liknande i bilen, då ligger bilens totalvikt på närmare 2300 kg, och det mesta av den vikten ligger baktill. Nivåregleringen gör att bilen inte sjunker ner och tappar sin markfrigång, och den behövs när jag lämnar vägen med ekipaget. Sen kan man säkert få ett bättre uppträdande om man ska kasta omkring bilen i något som liknar bankörning, fast då skulle jag välja ett annat verktyg än en XC70 från början. Enda problemet som jag ser vid normal körning är i så fall uppträdandet vid en undanmanöver. Långslagig terränganpassad fjädring och dämpning brukar inte vara bra då. Jag vet inte hur krängningshämmarna är på en XC70 jämfört med en V70? "Riktiga" terrängbilar ska ju helst inte ha några krängningshämmare alls, eller åtminstone ha dem urkopplingsbara.

Men jag ska kanske klarlägga att det enda jag har emot Four-C är att Volvos lösning inte går att kombinera med nivåreglering. Hade det gått hade jag haft både och.
Varför jämför du Four-c med nivåreglering?
Har du ens kört en Xc70 med Four- c?

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]