Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ugglas
Jag har en V70 170hk 2004, och när batteriet dog i våras så köpte jag ett "billigt" 60A från Jula. En kollega köpte ett nytt batteri till sin BMW 530i för 2 år sedan, ett kvalitetsbatteri 85A, och när han nu sålde bilen, så behöll han sitt relativt nya batteri och skickade med ett "sämre" batteri, taskigt, men så är det. Nu undrade han om jag ville ha (gratis) hans 85A batteri, så jag tänkte att även om det är 2 år så är det bättre en julabatteriet. Kan detta kraftigare batteri 85A ha någon negativ påverkan på min bil? Klarar generatorn av att ladda det ordentligt etc. Tips ..
Användarvisningsbild
av wissel
Du kan stoppa i vilket som helst så länge det får fysiskt plats bara,
så ös på bara......
av Nicasl
Det viktiga är om måtten på batteriet är det rätta !!
I Ditt fall "Ugglas" skall det vara ....
Bredd=175mm
Höjd=190mm
Längd=278mm(74AH) eller 353mm (100AH)
Längderna kan variera från ovanstående med +/-5mm för att passa i fästet i botten på Din bil.
Bredd+Höjd kan inte variera mycket mer än ovanstående då batteriet tar i om det är större mått än dessa!
Max +/- 5 mm på dessa med alltså !!
Ampere styrkan är standard på 70-80 AH men större är såklart inte sämre,bara tyngre :wink:
Mindre än 70 AH är definitivt en försämring,i synnerhet vintertid då lagringen av uppladdad ström är mindre och urtaget av startström högre !
Användarvisningsbild
av P210
Grundregeln är att de flesta bilbatterier har en genomsnittlig livslängd på tre till fem år. Beroende på hur det används, kan du förkorta livslängden på ett bilbatteri om du inte är försiktig eller öka sin livslängd genom skötsel och användning..

Men enligt artikeln nedan har billigare batterier sämre livslängd, i valet mellan dina två verkar det hugget som stucket, ditt "kvalitetsbatteri" kanske bara har två år kvar medan Julabatteriet håller i tre...

Billiga bilbatterier har sämre hållbarhet
http://www.testfakta.se/tester/motor/bi ... A5llbarhet
Användarvisningsbild
av ER
Kvalitetsbatteriet=gratis, jula= kostar pengar. Med den uträkningen så innebär 2 år vinst mot julas 3 år som kostar pengar. När 2 år gått har du samlat ihop medel att köpa ett nytt batteri av kvalitet eller AGM variant som kryper neråt i pris och inte är helt dumma. För mig var det enkelt även om jag behöver byta igen tidigare och i kyla är garanterat det lite dyrare kvalitetsbatteriet bättre på att bevara sin starteffekt då när den som bäst behövs och jag ger mig den på att det billiga tappar betydligt mera fortare än det redan begagnade av lite klass.
Har inte sett ett enda test av bilbatterier där bom billigaste varit bäst i kyla då dom varit i topp på att tappa effekt när det laddats ett par gånger.
av Nicasl
@Ugglas...
Jag personligen skulle satsa på 85AH batteriet :D
Vintertid eller vid kallgrader runt -10grader eller kallare tappar ett batteri ca 20-40% av sin kapacitet beroende på hur kallt det är.

Räknar man lite på Dina val, i detta fallet 60AH vs 85AH så är det 41% mer kräm i 85AH batteriet jämfört med 60AH batteriet.
När man kommer till kallgrader så blir det sk djupurladdningar omman har för klen strömkälla (ström = Ampere/AH).
Ditt 60AH batteri kommer att slita ont när det blir vinter pga dess klena lagringsmängd (60AH) då effekten minskar till 20-40% av dess mängd pga kylan = 48 resp 36AH.
Med 85 AH blir summan 68AH resp 51AH istället.
Dessa värden är innan starten som suger en del varje tillfälle.
Därav mitt personliga val :)

Ladda upp Ditt 85AH innan så är det fräscht och friskt så att säga innan Du börjar använda det igen.
Underhållsladda är A och O vintertid,åtminstone varje månad under Dec-Mars perioden.
Då håller batteriet längre med.
som t.s frågar, klarar bilen av att ladda batteriet?
det är den stora frågan.....
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]