Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RolfMagnusson
Hej!
Jag har en Volvo S80 -99 med bränslevärmare. Jag börjar misstänka att bilbatteriet behöver bytas då det inte svarar på laddning på det sätt som det bör göra. Det laddar dessutom regelbundet ur, sannolikt för att inte bilen används regelbundet. Och när bilen används är det som regel kortare körsträckor.
Nuvarande batteri är ca 6-7 år gammalt.
Sökte (på webben) efter nya batterier bl.a hos Bilia och fann då att inget av de batterier som tillhandahålls " är lämpliga för bilar med bränslevärmare", vilket blev en jätteöverraskning för mig.
Så nu undrar jag om det finns det någon som kan upplysa mig om vad som gäller i detta sammanhang.
Vilken typ av batteri 'är lämpligt att köpa?
Hälsningar
Rolf M
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
kolla för försäkerhets skull att nått inte drar ur batriet.
men rekar ändå ett nytt då ditt är gammalt och tar det inte ladd är det troligen slut.

Med vänlig hälsning hasse.
av :stefan:
Du ska absolut ha ett AGM-batteri!
Att bilen står länge och bara körs korta sträckor är illa nog så att säga, ur batteriets synvinkel. Det börjar sulfatera när det inte används och det hinner inte laddas upp på den korta sträckan som körs.
Men ett vanligt startbatteri tål inte den kontinuerliga belastning som en bränsledriven värmare drar, det är som att glömma halvljuset på gång på gång. Djupurladdningar är inte bra för startbatterier helt enkelt.

Ett AGM däremot fixar biffen. Vi säljer stora mängder batterier på jobbet, bland annat mycket till taxi och dessa mer eller mindre tvingar vi att ta AGM, trots deras gnällande om att de är 50% dyrare... ;)
De tål djupurladdningar, ger en högre startström (CCA) och tar laddning snabbare än vanliga startbatterier.

Kort sagt, har du en taxi eller en bil med bränslevärmare - då ska du ha ett AGM. :)
Användarvisningsbild
av ER
Synd på höjden bara med AGM, om dom var "bara" 175mm höga hade dom suttit som en käftsmäll även i nya bilarna där 175mm är maxhöjd.
Användarvisningsbild
av Perc
:stefan: skrev:Kort sagt, har du en taxi eller en bil med bränslevärmare - då ska du ha ett AGM. :)
Jag har en bensinare med ett litet fjuttbatteri på typ 50 Ah eller därikring, och bränslevärmare. Jag har 4km till jobbet och använder värmaren ofta och gärna. Bilen är två år gammal nu och det ska bli intressant att se om batteriet klarar en vinter till :) Hittills har jag inte haft några problem.

Sen blir det ett 72Ah AGM, största som får plats.
Volvo car UX

https://insideevs.com/news/787469/volvo-software-u[…]

Nytt UX

Kör en 2025 t6. Ja menyraden äter upp ka[…]

Stefans 968

Du kör för lite och för snällt[…]

Polestar 4 kombi

https://carnewschina.com/2026/02/18/polestar-4-est[…]