NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TreVolvos
Jag köpte en begagnad V50 D2 Classic Momentum MY12 (6000 mil) för tre veckor sedan. Noterade vid provkörningen ett lätt dieselknatter vid gaspådrag på 1:an, 2:an och ibland 3:an. Nu efter 200 mil tycker jag att det låter mer distinkt, snarare som att motorn spikar. Bilen går helt perfekt och drar exakt 0,5 l/mil i blandad körning.

Har ni andra med D2-motorn ett liknande ljud?
Användarvisningsbild
av crumpets
D2 är en riktigt knattrig motor, inte så mycket att göra åt. Hade den spikat ordentligt hade du ju känt det i drivlinan också så jag tror du kan känna dig lugn. Njut av låg förbrukning och låtsas inte att du hör eländet :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Håller med crumpets, den låter så. Du kan inte jämföra med en 5 eller 6 cylindrig dieselmotor. :)
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Tack för svaren! Jag hade tidigare en Saab 9-3 1.9TiD (4-cyl) där knattret inte alls hördes in i kupén men utanför lät den som en buss :shock:
Det gör i alla fall inte D2:an.

Då gasar jag på och ser glad ut :D
Användarvisningsbild
av rylle
Tror det är extremt dåligt med ljudisolering i V50 Classic, för att den skall klara utsläppskraven. Har provkört V60 samma årsmodell med D2 och då hörs knappt knattret i kupen.
Du kommer även att uppleva en mjuk stark och följsam motor varje gång de uppdaterar mjukvaran till motorsyrningen...tyvärr...när styrningen "tunar" sig för minimalt C02 utsläpp... så får du tillbaka din knattrande svaga D2a :???:
av Kluster
rylle skrev:Tror det är extremt dåligt med ljudisolering i V50 Classic, för att den skall klara utsläppskraven. Har provkört V60 samma årsmodell med D2 och då hörs knappt knattret i kupen.
Du kommer även att uppleva en mjuk stark och följsam motor varje gång de uppdaterar mjukvaran till motorsyrningen...tyvärr...när styrningen "tunar" sig för minimalt C02 utsläpp... så får du tillbaka din knattrande svaga D2a :???:
Kan hålla med i att ljudisoleringen är dålig, däremot är den dock bättre nu än vad jag kan jämföra med min V50 2.0D från MY08.

Dock gillar jag mitt motorljud (D3 aut), trycker gärna till då och då för att höra femmans härliga mustiga ljud :twisted:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw