Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JockeJägare
Hej mitt första inlägg på forumet hoppas det blir fler. Jag skulle behöva forumets samlade erfarenheter till hjälp. Har en Volvo V70 D5 aut -12 på gång som jag behöver hjälp med att värdera och få besiktningstips på. V70 D5, aut, Summum med VOC och herrgårdsvagnspaket sommar och vinterdäck på alufälg och cirka 10 000mil på mätaren, vad bör priset ligga på?
Vad bör jag extra noggrant kolla efter, finns det vanliga fel? Är kombination D5 aut lämplig? Vad är den faktiska förbrukningen på en sån bil? Är det kort och gott en bra bil? Fyll på så mycket ni kan jag har till 90% bestämt mig men dom sista 10% får jag nästan magsår över så jag behöver all hjälp jag kan få. :D
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av xerent
Hej och välkommen!

Ja, överlag så är D5:an en härlig motor och V70 II en bra bil. Saker att tänka på:

Kolla servicehistoriken. En missad årsservice betyder att maskinskadeförsäkringen inte gäller, exempelvis.
Kolla att hjälprem, spännremmare och brytrulle för hjälprem är bytt vid 9000 mil. Dessa kan ha en tendens att braka ihop med totalt @!$%* motorhaveri som följd.
V70 är en tung bil och bussningarna i framvagnen kan ta stryk.

I övrigt, allt det vanliga som gäller vid beg köp:
Kolla att bilen är fri från krediter, skulder såsom parkeringsböter, obetald trängselskatt, fordonsskatt
Kolla besiktningsprotokoll om sådant finns, kanske låta besiktiga bilen innan försäljning.
Kolla felkoder i bildatorn.
Kontrollera att all elektronik i bilen fungerar, alla lampor, alla funktioner.
Batteriet bör inte vara slut efter bara 3 år men skadar inte att kolla status där heller.
Kolla efter lackskador. Ovanför vindrutan är det standard med stenskott som gått ner i plåten på V70 II.
Kolla att reservhjul och domkraft är med, alternativt att lagningssatsen är funktionsduglig.
Pruta som fan :D
av valln
Bekosta en hjulinställning hos en SERIÖS verkstad, då får du exakt reda på skicket av bussningar mm.
Användarvisningsbild
av apersson850
Räkna med att investera i ett oljebyte i automatlådan, för det är säkert inte gjort efter bara 10000 mil. Jag bytte på min D5 automat efter 12000 mil, och det syntes på oljan att det behövdes. Kostade mindre än 3000 och gav en påtaglig förbättring av växlingskvalitén.
av JockeJägare
Ok, tack för era svar. Ska kolla upp så noga jag kan. Tror det finns möjlighet till en check av felkoder bl.a. Prismässigt då, vi börjar på 220 000:- men har redan börjat att diskutera en sänkning. Var ligger ett rimligt pris tycker ni? Ska tilläggas att det är en del stenskott i fronten.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ett standardfel på något äldre D5:or är problem med virvelspjället. Det kanske är fixat till 2012 modellerna? Någon som vet vilka årsmodeller detta fel är vanligt förekommande?
av JockeJägare
Imorgon är det tänkt att göra affär, så fyll gärna på med massa bra att veta inför slutbesiktningen innan vi byter en hel massa pengar mot bil. :D

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]