Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är på jakt efter en kombibil då familjen väntar tillökning. V70 ligger rätt högt upp på önskelistan, men budgeten är tyvärr inte obegränsad!

Har sett några sk. långmilare i annonser, V70 från 2010 som gått ca 20 000 mil. Vad ska man generellt tänka på om man funderar över att köpa en långmilare? Den kommer i så fall inte rulla långt de kommande åren, ca 1 000 mil om året, mestadels kortare körningar.

Eller är det bättre att satsa på en äldre bil med "få" mil i bagaget?

Tacksam för alla tips jag som okunnig bilspekulant kan få! :-)
Jag är inte den mest påläste i ämnet, men tänker mig att relativt nya långmilare har varit tjänstebilar eller någon annan form av yrkesbilar, kanske taxi? Dom kan ju i och för sig vara servade och vårdade enligt boken. Men kolla upp tidigare ägare om det är möjligt. Det går även att få fram tidigare besiktningsprotokoll. Kolla vägmätarställningen där. Är dom tidigare uppgifterna rimliga med nuvarande? Är serviceboken korrekt stämplad? Det vill säga är alla servicepunkterna utförda och har man bytt remmar och filter etc. etc. som det skall göras? Sådana här servicepunkter skiljer sig på olika motormodeller så man måste har ett serviceschema för just den aktuella bilen med sig när man kollar i serviceboken. Är det den minsta oklarhet på något väsentligt, så dra dig ur. Säljaren kanske säger "Det där gjorde min svåger! Han kan sådant." Får du höra sådana eller liknande förklaringar så gå därifrån.
Jag har inte testat Carfax fullt ut, men dom tar väl någon hundralapp i avgift?
Och antag att det är en "skojartyp" som försöker sälja en tvivelaktig bil, då är ju den hundralappen värd mycket mera.

Ett tillägg: Även detta kan vara viktigt att tänka på om man köper privat:

Se upp när du köper begagnad bil
20 sep 2014 07:16 Falköpings tidning.

Så får du koll
Ring Transportstyrelsen på 0771 14 15 16. Uppge registreringsnumret på den bil du tänker köpa. De kan ge dig en bild av alla aktuella skulder såsom trängselavgifter, parkeringsböter och fordonsskatter. Tänk på att det kan ta flera månader för skulder att dyka upp i registret.
Sedan den 1 juli har Kronofogden möjlighet att beslagta ett fordon för att mäta ut skulder som är relaterade till fordonet. Parkeringsböter, trängselskatt och fordonsskatt följer numera med bilen vid ett köp.

Läs mer: http://www.falkopingstidning.se/artikel ... gagnad-bil
Rådlös skrev:Ring Transportstyrelsen på 0771 14 15 16. Uppge registreringsnumret på den bil du tänker köpa. De kan ge dig en bild av alla aktuella skulder såsom trängselavgifter, parkeringsböter och fordonsskatter. Tänk på att det kan ta flera månader för skulder att dyka upp i registret.
Det har ju en väldigt underlig uppfattning om vad som är "aktuellt",

De säger att det tar upp till 3 månader innan de får reda på tex p-böter osv, så även om du ringer kan det ju dyka upp massor med surdegar du måste betala som de inte har en aning om vid köpet.
Jo, jag håller med dig, VolvoB20, men i bästa fall kanske det fungerar som det är tänkt? Och då har man fått veta detta innan köp.
Jag "snubblade" över tidningsrubriken när jag Googlade på något helt annat och hade någon timma tidigare skrivit inlägget.
Rådlös skrev:...Säljaren kanske säger "Det där gjorde min svåger! Han kan sådant." Får du höra sådana eller liknande förklaringar så gå därifrån.
Här kommer det svåra att köpa bil privat. Har någon kunnig skruvat eller har nån "händig" varit framme? Och framför allt, är det verkligen gjort? Utan kvitto på åtminstone delen är det att se som ogjort. Jag servar allt själv, på alla bilar. Men jag har allt jag behöver tillgängligt också. Så det är upp köparen att se om det är skräp eller riktigt äkta nördigt servat, som det tenderar att bli för oss som är intresserade.
Rådlös skrev:Jo, jag håller med dig, VolvoB20, men i bästa fall kanske det fungerar som det är tänkt?
Det tror jag inte det kommer att göra. Det är ett riktigt fult sätt att vräka över allt ansvar på köparen.

P-bolag har ju skickat räkning och påminnelse till säljaren. Det valsar väl runt några varv innan det går vidare till inkasso och kronofogde. Först då får "bilregistret" reda på detta och du som köpare kan få reda på detta. Men det kan ju vara veckor efter det att du köpt bilen.

Det skulle ju behöva byggas upp ett helt nytt system centralt där alla skulder på bilen registrerades direkt så man kunde stämma av vid köp,

Om man nu inför en lag som säger att alla gamla skulder följer med en bil vid köp så är det väl inte mer än rätt att man bygger ett system så man kan få reda på vad det är för skulder som faktiskt följer med.
VolvoB20 skrev:
Rådlös skrev:Ring Transportstyrelsen på 0771 14 15 16. Uppge registreringsnumret på den bil du tänker köpa. De kan ge dig en bild av alla aktuella skulder såsom trängselavgifter, parkeringsböter och fordonsskatter. Tänk på att det kan ta flera månader för skulder att dyka upp i registret.
Det har ju en väldigt underlig uppfattning om vad som är "aktuellt",

De säger att det tar upp till 3 månader innan de får reda på tex p-böter osv, så även om du ringer kan det ju dyka upp massor med surdegar du måste betala som de inte har en aning om vid köpet.
Känns som det inte går att skydda sig mot detta helt och hållet. Hur många låter en bil stå avställd i 3 månader innan den går till försäljning?
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]