Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Tänkte ställa en fråga angående ett eventuellt köp av en V60. Dock kanske det är fel forum att fråga i, men jag behöver motivera mig själv varför jag ska köpa en V60 :)

Dom tre bilarna jag har kollat på och som det står emellan är: BMW 318, Toyota Avensis och Volvo V60.

Volvo V60 Enda som stör mig här är att jag känner att jag får mindre för pengarna, vet inte varför. Lite samma sak med BMW:n. Designmässigt står den någonstans mellan BMW:n och Toyotan.

BMW:n är lite dyrare, men med extra lull-lull på V60 skiljer det inte våldsamt mycket upp till en icke så pumpad BMW. Då får jag aningen mindre utrustning på BMW:n. Designen är snygg på denna!

Toyotan, här kan jag spara rejält med pengar jämfört med V60:n. För samma pengar får jag i princip en maxutrustad Toyota. Tyvärr så känner jag att denna bil ser lite tråkig ut, det är det som drar ner betyget lite.

V60 jag har kikat på är en T3 Ocean Race. Nu skall tilläggas att jag bryr mig inte så mycket om motorn i den, för mig lägger jag hellre pengarna på looken på själva bilen istället samt att jag vil ha en bil med känsla i. Känns på något sätt som att V60 är någonstans mitt emellan Toyotan och BMW:n. Storleken är helt ok på V60:n. Samtliga storlekar på dessa bilar är helt ok och storleken är inget superplus för mig, däremot får den inte vara för liten. Jag har provat V60 med ett par barnstolar som jag vet är den minsta av dessa tre, det var inga problem alls (har en V70 idag).

Tänkte kolla med er andra fördelar med Volvon jämfört med dom andra enligt er? :)

Noterar också: Lastutrymmet i V60 är helt ok och jag behöver inget mer! Fyller inte ens V70:n. Har två barnstolar vilket inte är några problem alls i V60:m där jag upplever kupén lika lång men aningen smalare.
Senast redigerad av 2 volvobrasse, redigerad totalt 0 gång.
av Exquattro
Den som, i mina ögon, går bort är Toyotan. Det är bara till att sätta sig i bilen, prova den och andas in 90-tals atmosfären+dålig sittkomfort. Den borde väl snart komma i någon omarbetad form för den börjar bli verkligt gammal. Det enda som talar för den är väl i så fall utrymmena. Volvo och BMW är ju något helt annat. Men mycket beror på hur intresserad du är och hur du ska använda bilen. Ska det bara vara ett transportmedel är väl Toyan bra möjligtvis.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Exquattro skrev:Den som, i mina ögon, går bort är Toyotan. Det är bara till att sätta sig i bilen, prova den och andas in 90-tals atmosfären+dålig sittkomfort. Den borde väl snart komma i någon omarbetad form för den börjar bli verkligt gammal. Det enda som talar för den är väl i så fall utrymmena. Volvo och BMW är ju något helt annat. Men mycket beror på hur intresserad du är och hur du ska använda bilen. Ska det bara vara ett transportmedel är väl Toyan bra möjligtvis.
Tack! Som sagt lastutrymmet är inte ett problem. Har som sagt en V70 idag, jag fyller inte ens hela skuffen. Jag känner lite som du ang Toyotan, bara det att man får så jävla mycket mer funktioner i den :(
av Mrpandy
Hej!

Vi byte vår Toyota Avensis mot en XC60 D4 i våras och när vi hade sålt Avenisen så hade vi en V60 D4 i en månad. Det är verkligen stor skillnad på dessa två bilar. Du sitter som en kung i Volvon jämfört med Toyotan. Toyotan är plastig och bullrig/plåtig. Du får helt klart mera känsla i Volvon jämfört med Toyotan.
av Lövet
Har haft en fullutrustad Avensis 2.2D -11 och som nämnts ovan smakar bilen 1995 i allt. Varenda reglage, display och yta är ful och plastig. Dock har bilen en härligt "oförstörbar" känsla över sig som ingen av de andra kommer i närheten av. Min hade gått 14.000 mil och såg NY ut invändigt. Bilen är också inte alls så tråkig att köra som vissa ibland påstår, styrkänslan är bra och chassit kompetent. Klart roligare att köra än en V70II exempelvis.

BMW är mitt val för att den helt enkelt ligger ett par nivåer upp i förfining jämfört med de övriga.

Varför kör jag V60 då kan man undra? Jo, helt enkelt för att jag inte är gjord av pengar och bilen erbjuder "nästan" lika mycket som BMWn men kostar "massor" mindre. Chassit är bra. Jag tycker om femcylindriga motorerna. Sittkomforten utmärkt. Ljudnivån låg.
av perhall
205900 är ju annars ett fantastiskt pris för en ny Avensis 1,8 med:
•17" lättmetallfälgar
•Mörktonade bakre rutor
•Multimediasystemet Toyota Touch 2
•Elektriskt infällbara sidobackspeglar
•Vindruta med uppvärmningsbar nedre del (de-icer)
•Audiokontroller på ratten
•Regnsensor

Tråkig bil, men jag tycker den ser ok ut efter facelift. VEt ej om priset är sedan el kombi men tror det är kombi.

Toyotan har ju grym långtidskvalitet men även Volvo och BMW håller utmärkt kvalitet (numera).
PH
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Ja, jag fattar inte hur man kan ha misslyckats med Toyotan som dom har gjort, speciellt fronten. Den ser ut som ett gristryne. Då tycker jag att Hyndai i40 är mycket snyggare. Placerar den lite i samma fack.
av Linqid
Toyota går bort för mig, trist och plastig. Dock helt klart en kompetent bil till ett bra pris.

Jag hade valt BMW förutsatt att du lyckas förhandla till dig samma erbjudande som man ger till tjänstebilisterna. 318d Touring med Advantage-pkt och valfri Line för 279'. Mycket prisvärt. xDrive för halva priset om det är av intresse.

Har själv jämfört V60 mot 3-serie en hel del den senaste tiden då vi står inför samma val. Tjänstebilen (idag en 320d xDrive -12) ska bytas och visst lockar en V60 med nya D4 och 8-stegad automat med Ocean Race-paket, men en 318d xDrive med M-pkt för 300' är helt klart värt att överväga. V60 tappar tyvärr lite på det nästintill pinsamma bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Linqid skrev:Toyota går bort för mig, trist och plastig. Dock helt klart en kompetent bil till ett bra pris.

Jag hade valt BMW förutsatt att du lyckas förhandla till dig samma erbjudande som man ger till tjänstebilisterna. 318d Touring med Advantage-pkt och valfri Line för 279'. Mycket prisvärt. xDrive för halva priset om det är av intresse.

Har själv jämfört V60 mot 3-serie en hel del den senaste tiden då vi står inför samma val. Tjänstebilen (idag en 320d xDrive -12) ska bytas och visst lockar en V60 med nya D4 och 8-stegad automat med Ocean Race-paket, men en 318d xDrive med M-pkt för 300' är helt klart värt att överväga. V60 tappar tyvärr lite på det nästintill pinsamma bagageutrymmet.
Hmm ja jag tycker inte bagageutrymmet är ett problem på den. Fattar inte egentligen varför folk måste ha större? Ok om du ska åka på Sverigesemester eller möjligtvis ha stor barnvagn. Men i mitt fall har jag två barn 3 och 5 år gamla, utan barnvagn. Då vi lastar som mest lastar vi två stora resväskor på väg till Arlanda, thats it.
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]