Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoViktor
Hej!
Har införskaffat 3st 9" xenon extraljus från Jula http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... -9-602157/ som nu ska installeras. Halva reapriset,, så kunde inte låta bli nu till vinterhalvåret. :)

Men nu till saken,,, har funderat på att antingen köpa ett färdigt kit, typ http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ts-602132/ eller alternativt dra eget. Men behövs det egentligen så mycket mer än 2,5mm rk kabel ut till ljusen när effekten bara ligger på 35W per ljus? I butik såg det ut som att den färdiga satsen hade något i den stilen, och inget jag skulle välja till 100W lampor direkt, men det borde väl fungera till dessa? Och relät borde ju inte heller vara några problem (35*3=105,, 105/12= 8,76 ampere). Ljusen ska heller inte ha separat strömbrytare, utan stryrström ska tas från helljusets kabel.

Ljusen ska monteras i en Volvo 740 -87 och fästas vid nummerplåten med färdigt universalfäste. Har någon något bättre monteringsalternativ?

Tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
av ER
Volvos originalfäste i plattjärn som bultas fast är ljusår bättre än plåtfästen på äldre bilar där tex qpax och dess kopior inte gör sig bra, sen bara en bit plattjärn med 5st hål i , 2st anpassade efter originalfästet och 3 st på lämpligt avstånd för att rymma 3st 9":are.
Personligen så kopplar jag alltid 1 relä per ljus oavsett om driftströmmen är 3A eller 8A men det är startströmmen som är intressant, den kan vara 10A/ballast på ett 35W kit för att sen minska till driftnivån och då är det 10A som skall dimensioneras efter eller i detta fallet 30A vilket redan där signalerar 3st reläer så det blir 10A/st.
Dra 4-6mm2 från batteri via hängsäkring till relä vidare till ballast och kortast möjligt. För styrningen duger 2.5mm2 då den inte belastas nämnvärt men lättare att hantera, sen reläer av kända märken som tex hella för att säkerställa funktionen under lång tid. Är delvis färgad av erfarenheten att jag bränt sönder en färdigbyggd sats med 2.5mm2 kabel i en tidigare setup med xenonextraljus och enbart att säkringshållaren brann upp/smälte sönder räddade att kabeln smälte sönder isoleringen och orsakade nåt ännu värre, sen dess alltid lite grövre än nödvändigt för maximal spänning vid ballasterna och inte värma upp kablarna onödigt mycket pga veka snören. Det dyraste är relät, sen elkabeln finns hos tex biltema för en mindre summa liksom kabelskorna med krympslang på.
av VolvoViktor
ER skrev:Volvos originalfäste i plattjärn som bultas fast är ljusår bättre än plåtfästen på äldre bilar där tex qpax och dess kopior inte gör sig bra, sen bara en bit plattjärn med 5st hål i , 2st anpassade efter originalfästet och 3 st på lämpligt avstånd för att rymma 3st 9":are.
Personligen så kopplar jag alltid 1 relä per ljus oavsett om driftströmmen är 3A eller 8A men det är startströmmen som är intressant, den kan vara 10A/ballast på ett 35W kit för att sen minska till driftnivån och då är det 10A som skall dimensioneras efter eller i detta fallet 30A vilket redan där signalerar 3st reläer så det blir 10A/st.
Dra 4-6mm2 från batteri via hängsäkring till relä vidare till ballast och kortast möjligt. För styrningen duger 2.5mm2 då den inte belastas nämnvärt men lättare att hantera, sen reläer av kända märken som tex hella för att säkerställa funktionen under lång tid. Är delvis färgad av erfarenheten att jag bränt sönder en färdigbyggd sats med 2.5mm2 kabel i en tidigare setup med xenonextraljus och enbart att säkringshållaren brann upp/smälte sönder räddade att kabeln smälte sönder isoleringen och orsakade nåt ännu värre, sen dess alltid lite grövre än nödvändigt för maximal spänning vid ballasterna och inte värma upp kablarna onödigt mycket pga veka snören. Det dyraste är relät, sen elkabeln finns hos tex biltema för en mindre summa liksom kabelskorna med krympslang på.
Hmm okej. Men hur mycket kostar originalfästet då? Och hur bultas det fast? Andra fästpunkter än Julas hållare? Har tänkt att åtminstone använda mig av 2 st relän. :)
Användarvisningsbild
av ER
Julas hållare skruvas eller än värre popnitas fast i plasten, original bultas fast i ramen så det sitter fast, pris får du kolla med skrot eller volvo då jag inte har någon prisuppgift som är uppdaterad senaste 15 åren.
EDIT: Eller så kanske hella som jag vet haft liknande satser har eller så har båda slutat tillverka dessa fästen.
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]