Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av amazonpower
Igår när jag skulle köra en runda så började bilen bete sig konstigt och hacka/rycka fram men sedan blev den som vanligt igen och 1 minut senare så började den hålla på igen..Öppnade huven och hörde att det pyste i en vakumslang som hade gått sönder fixade till den men det hjälpte inte.Det märks mest när man kryper fram när man tex ska parkera så hoppar den fram och ratten skakar.Sen på tomgång så låter det som om den inte gå på alla cylindrar men gasar man till den så bilr det bra igen en liten stund..och i mellan åt så luktar det krut i avgasaröret någon som har några ideer om vad det kan vara för galet? Med vänlig hälsning AP
Har fått lite tips av en kille att det kan vara katalysatorn eller gasspjälet..I går när jag körde så blinkade motorlampan men sedan så slocknade den igen och den är verkligen seg dragen det är en automatare så det tar en stund innan man kommer i väg..och det lyser inga lampor på instrumentpanelen..
Nej det har jag inte..och nu lyser även motorlampon och det små puffar i avgasaröret och det luktar fruktansvärt..Kan det vara katalysatorn? för dom sa på volvo för ca 3 månader sedan att det skramlar i den..?
av *pettson*
Det kan vara katalysatorn, det kan vara bränslepumpen, det kan vara en spridare, det kan vara en massmätare, det kan vara din växellåda för även den har möjlighet att tända motorlampan, det kan också vara en vacumslang eller något annat.. långsökt kan det vara allmänt elfel.
Det finns också en metod som gör att man inte behöver punga ut 25000kr i onödan. Den heter DIAGNOS. Det betyder att din bil vill dej nånting när lampan tänds. Då bör du vara lyhörd och antingen läsa ur bilen själv, eller låta någon göra så.
Det bästa är om den som läser ur bilen också förstår både bilens konstruktion och koderna som den häver ur sej, det hjälper alltså inte att störta iväg och köpa en läsare och samtidigt bli kung på felsökning i kvarteret.
När man vet vad det står och vad det betyder. Då vet man plötsligt var man bör felsöka och vips är det gott om pengar sparade genom att rätt sak borde kunna fixas med en gång.

Hoppas jag förklarade ganska tydligt.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]