Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MostlyInept
Hej, jag hämtade min första helt nya bil i torsdags och om jag har förstått allt rätt så är lacken lite känslig i början.
Kan man tvätta en helt ny bil med högtryckstvätten eller ska man vänta ett tag? I så fall hur länge ska man vänta?
Användarvisningsbild
av Perra83
Klart att du kan tvätta bilen men försiktigt. Var som alltid noga med att spola av så mycket smuts du kan innan du svampar bilen. Det finns milda förtvättar som löser trafikfilmen så man inte drar runt med smuts på lacken.
Användarvisningsbild
av Funk
Lacken är redan genomhärdad då du får bilen så det behövs ingen extra försiktighet.

/Thomas
av robeks
Påtal om lack är det någon som lämnar in för lacksydd eller lackförsegling?

Behövs det? :???:
Användarvisningsbild
av Perra83
robeks skrev:Påtal om lack är det någon som lämnar in för lacksydd eller lackförsegling?

Behövs det? :???:
Förr lämnade jag in hos Mr.Cap nu gör jag jobbet själv. Trevligt med blank och fin bil.
Användarvisningsbild
av MostlyInept
Perra83 har du (eller någon annan) tipps på vad för förtvätt som man ska använda? Lät spännande om det funkar men jag kan tänka mig att bilfelas inte är så bra :) sen blev de jag hitta dyra å då vill man ju veta om det funkar eller ej...
av agb007
Funk skrev:Lacken är redan genomhärdad då du får bilen så det behövs ingen extra försiktighet.

/Thomas
2-komponents klarlack ... färdighärdad ... Lätt 4 veckor till innan den är härdad.
av robeks
Är det inget typ av lackskydd på bilen när den lev ny?

Min ska dyka upp under v46 tänkte om det behövs nåt extra på den :?:

och isåfall vart e bäst att vända sig?
av agb007
Jo 100 my lack ..
Användarvisningsbild
av Funk
agb007 skrev:
Funk skrev:Lacken är redan genomhärdad då du får bilen så det behövs ingen extra försiktighet.

/Thomas
2-komponents klarlack ... färdighärdad ... Lätt 4 veckor till innan den är härdad.

Den är så väl härdad redan flera veckor innan att den är polerbar innan den börjar monteras...

/Thomas
Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]

Kontaktlim borde väl fungera

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]