Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 -01 som motorn sporadiskt dör på.
Den blir orkeslös och går orent för att sen dö.
Oftast kan man vrida av nyckeln i 5s för att sedan starta normalt.
En gång startade den och gick orent, gasade och efter någon sekund så vaknade motorn till liv och gick rent.
Inga felkoder, ingenting som kan vägleda (har tillgång till felkodsläsare hela tiden.
Jag funderar på spjällägesgivaren, har fått lämna den på kalibrering för ca 4 år sedan då den dog vid kyla.

Någon som har nått tips? Idéer?
Tack på förhand...
Senast redigerad av 1 Zeeker, redigerad totalt 0 gånger.
Bilen har nu krånglat igen för att tvärdö och inte gått att starta.
Jag vill därför dela med mig av lösningen som var mycket enkel.
När felet kom och gick var det mycket svårt att felsöka eftersom inga felkoder sattes.
Jag har tidigare hela tiden klandrat spjällhuset...

Jag lyssnade och hörde inte att bränslepumpen gick (går oftast nån sekund vid tändning på). Kollade bränsletrycket på den lilla ventilen i motorrummet, inget tryck.
Kollade reläet till bränslepumpen under ratten som också fungerade (inte ratten alltså :))
Mätte spänning fram på kontakten vid vänster baksäte.
Jag tog då för givet att det var pumpen. Ny pump på skroten införskaffades. Denna startade inte heller.
Konstaterade då att det var kabelbrott i genomföringen till tanken. Bytte detta och nu fungerar det!

Se bild. Nästan alla lock på skroten hade antydan till sprickan som orsakar brottet.
Man kan i stort lyfta på vänster baksäte, ta bort fyra muttrar till skyddslocket och kolla om det ser ut att vara stor spricka och missfärgat.
Liten spricka behöver inte betyda avbrott.

Tänk på att ta bort minuspolen (jag fick felkoder när jag plockade bort baksätet (SRS)) och gnistor ihop med bensinånga är inte bra.
Ha VÄLDIGT lite bensin i tanken och eventuellt hissa vänster sida för att inte det ska läcka ut bensin när du tar bort locket.
Låna avdragare till plastringen som håller locket, det underlättar.

Nu håller nog "Gamle Bettan" ett tag till :D

Bild

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o