NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Hej

Har en fundering på om det är fel på den bränsledrivna motorvärmaren på min V50 D2 MY11.

Scenario 1: Bilen står ute i 8 timmar när jag jobbar, temperaturen ute är 20-22 grader. När jag ska hem går det att starta värmaren med direktstart (både med motor på och av) och tiduret.

Scenario 2: Bilen står ute i ca 1½ timme på kvällen, temperaturen är då 6-10 grader. När jag kommer till bilen, och har programerat tiduret, har den inte startat. Detta trots att det står att det är aktiverat när jag lämnar bilen. Den går heller inte att direktstarta, oavsett om bilens motor är av eller på. Texten "PÅ" blinkar några ggr, sen slår den av. Bilens rutor är nästan lite fuktiga på insidan... Har försökt starta värmaren med direktstart under resan hem på 15-20 min, men det fungerar inte.

Scenario 3: Efter en natt i garaget med 10-15 grader är det inga problem att direktstarta värmaren.

Vad kan det vara som är fel? Om det är fel...? Kan man be Volvo-verkstade göra nån service på värmaren när den ska in på sedvanlig service? Eller är det någon "inkörning" efter att inte ha använt den sen typ i början på april?
av Rådlös
Det är klart att Volvoverkstaden måste kunna serva värmaren. (Hur skulle det se ut annars? :shock: )

Skriv ut samma felbeskrivning i två exemplar som du har skrivit här och lämna det ena till kundmottagaren och fäst det andra på ratten eller något annat ställe där det inte går att undvika det.

Anledningen till att du skall skriva ut det är att om du berättar muntligt hur du upplever felet, så har kundmottagaren eller mekanikern inte fattat ett skvatt. Det beror inte på att din redogörelse skulle vara dålig på något sätt, utan på att människor kan inte memorera flera långa och invecklade berättelser efter en kort muntlig beskrivning. Jag har varit med om liknande händelser förr. Därför skriver jag alltid en "lista" på saker som jag vill ha kollade utöver vanlig service (om behovet finns).
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Rådlös skrev:Det är klart att Volvoverkstaden måste kunna serva värmaren. (Hur skulle det se ut annars? :shock: )
Har aldrig hört talas om att någon har låtit göra det nämligen... Tycker mest man hör talas om när värmarna har brakat ihop :roll:
av timebandit
Ja. Bilia servar värmarna men bara när kunden ber om det. Rekommendationen är att göra det vartannat år. Så enkelt är det men ingen nämner det om du inte frågar!
För 2 år sedan hade dem inget fastpris på att serva/laga värmarna när mina problem började utan då fick man betala timpris på 1100:- per timma. Nu har dem faktiskt fasta priser på byte av vissa komponenter osv.

Tyvärr så hjälper inte felbeskrivningen något alls för det kan vara så många olika problem. Läs bara alla mina problemtrådar om värmaren så märker ni.
Intermittenta fel är det värsta man kan råka ut för!
I mitt fall så är min värmare nästan totalrenoverad och bytte del för del själv. Trots felkoder på fläkt osv så var det även styrenheten som var defekt. Hade många fel tyvärr.

Man får tyvärr börja med att läsa ut felkoderna som finns lagrade och sedan utgå från dem.

Sedan en påminnelse som jag nämner för alla... Värmaren BÖR startas minst 1 gång i månaden gå den fulla tiden ut! Även om det är +20 grader ute! Detta gör att livslängden på värmaren håller bättre och inte sotar igen så förbannat.
Det är få och korta drifttider som gör att värmarna oftast börjar strula.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]