NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#895664
LÖSNING:
Jag köpte nya lampor:
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... on-60.html


Hej.

Jag har en Volvo V50 från 2006 med Bi-xenon ljus (hel och halv).

Jag har 2 frågor ang. dessa.

1.
Jag tycker att halvljuset är väldigt svagt, körde pappas Passat här om veckan och jävlar vilken skillnad.
Vet att det är 35w xenon original men jag funderar på om man kan byta ut dom mot 55w xenon, någon som har provat? Hur påverkas elsystemet, ballaster, optik mm.?

2.
Tycker även att halvljuset lyser lite väl kort, någon som vet om man kan justera "upp" ljuset manuellt?

Tacksam för svar.

Linus
Senast redigerad av 1 LinusBorglund, redigerad totalt 0 gånger.
#895681
Jag har också en -06a med Xenon och tyckte ljuset blivit svagare med åren. Så jag satsade på dessa http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... on-60.html

Blev mycket nöjd med resultatet.

Om du vill ha mera Watt i lamporna måste du ha en annan kraftigare ballast och det vet jag inte om man kan få till utan att få larmet för trasig lampa (om det finns någon övervakning?) om original tas bort. Jag antar att man då får leva med ett permanent larm. Jag skulle inte våga äventyra den original elektronik som finns för Xenon.
#895746
Karaktäristiskt för Xenon-lampor är att de, till skillnad från glödlampor, inte tvärdör utan försämras med tiden. Man märker det på att de lyser något svagare och i vissa fall, om man tittar på dem utifrån, får ett lite rosaaktigt skimmer, snarare än blått :)
#895771
Xenonlamporna byter du själv på 10min. Öppnar du motorhuven och tittar ovanifrån på lamhusen så sitter det en endaste metallsprint som du drar rakt uppåt.
http://www.zatzy.com/forum/attachment.p ... 1228248540
http://www.zatzy.com/forum/attachment.p ... 1228248540

Efter det kan du lossa kontaktstycke och ta med dig hela lamphuset in för montering av lampor. Det enda jag skulle vara noga med är väl att inte fingra och kladda för mycket på den nya glödlampan så att det bränner in när du startar den sen.
#895773
LinusBorglund skrev:Tack för alla svar!

Får satsa på nya lampor då!

Någon som har erfarenheter av att byta xenonlampor?

De varnar ju för att det är typ 25.000 volt och att man ska lämna in till verkstad...

Har ingen lust att punga ut ännu mer pengar till verkstaden efter hjullagerbyte för 6k..

Slå av tändning och ut med lyktinsatsen, sen kollar du in den här länken.


Du har troligen samma modell, finns en nyare där om jag inte minns fel ballasten sitter i locket(?)
#895781
dieselputte skrev:
LinusBorglund skrev:Tack för alla svar!

Får satsa på nya lampor då!

Någon som har erfarenheter av att byta xenonlampor?

De varnar ju för att det är typ 25.000 volt och att man ska lämna in till verkstad...

Har ingen lust att punga ut ännu mer pengar till verkstaden efter hjullagerbyte för 6k..

Slå av tändning och ut med lyktinsatsen, sen kollar du in den här länken.


Du har troligen samma modell, finns en nyare där om jag inte minns fel ballasten sitter i locket(?)
Pippolei skrev:opA har ju gjort en kunglig guide!

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=61076
Pippolei skrev:Xenonlamporna byter du själv på 10min. Öppnar du motorhuven och tittar ovanifrån på lamhusen så sitter det en endaste metallsprint som du drar rakt uppåt.
http://www.zatzy.com/forum/attachment.p ... 1228248540
http://www.zatzy.com/forum/attachment.p ... 1228248540

Efter det kan du lossa kontaktstycke och ta med dig hela lamphuset in för montering av lampor. Det enda jag skulle vara noga med är väl att inte fingra och kladda för mycket på den nya glödlampan så att det bränner in när du startar den sen.


Tack för alla svar!
Verkar ju löjligt lätt! :roll:

Någon som har nått bra tips på hur man kan göra rent optiken, tryckluft?

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]