Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RubenS
Hej..

Låter 0,76/l mil ok på en S80 D4 som har gått 300mil? Sjunker förbrukningen när allt blir mer inkört?
Jag gjord en test , tankade fullt och körde 81 mil fyllde upp igen och fick i 62 liter (normal körning mest blandad) Dessutom visade färddatorn att den bara hade dragit 0,65, snacka om glädjemätare. Enl. Volvos reklam skall bilden dra 0,5 blandad, 0,43 landsväg, 0,61 stad. Hur många tusen skall man isåfall behöva punga ut innan siffrorna är i närheten av Volvos glatta broschyr? Någon med liknade erfarenhet. Motorn är D4 2.0 5cyl, 163hk
av RubenS
Jag antar att det finns 1000-tals V70 D4 med exakt den motor-växellådekombinationen rullande i Sverige. S80 och V70 bygger på exakt samma ford-euro plattform.
av jpennerb
Allvarligt!? Ännu en förbrukningstråd!! Det kan väl för F_N inte vara någon nyhet att deklarerad förbrukning inte kan uppnås. Och att ens folk tror att man ska vara i närheten! :x

Och sen dra en slutsats efter 300mil och några tankar?
av RubenS
jpennerb skrev:Allvarligt!? Ännu en förbrukningstråd!! Det kan väl för F_N inte vara någon nyhet att deklarerad förbrukning inte kan uppnås. Och att ens folk tror att man ska vara i närheten! :x

Och sen dra en slutsats efter 300mil och några tankar?

Det var just det som var frågan, skall jag behöva köra 3000 mil innan förbrukningen kommer i närheten av reklamen, Att Volvo sen bara har glädjesiffror begriper jag också. Jag har kört nya Volvos dom senaste 15åren men jag har aldrig haft en bil med så förbannat uppenbara bluffsiffror i reklamen som den här S80:n jag kör nu.

Jag kan ta ett exempel, jag hyrde en Hyundai i40 diesel för ett tag sedan den körde jag 21mil på 7liter, och bilen var nästan ny några hundra mil på mätaren.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det är ju klart mer än deklarationen men de flesta D2:or med automat ligger på 0,65 i verklig körning och då kanske en dl utöver det är värt för att få en betydligt piggare 5-cyl?
av Lövet
Förbrukningen sjunker inte i nämnvärd utsträckning. Nån enstaka centiliter hit eller dit är vad det handlar om. De som rapporterar om stora förbrukningsskillnader har inte ett konstant körmönster. Om det verkligen vore så att motorn drog 1dl mer första 1000 milen (som vissa påstår) skulle motorn i princip smälta inifrån av friktionen...
av RubenS
Jag tror inte heller soppaförbrukningen kommer sjunka speciellt mycket på sikt. Jag är intresserad av lite second opinion.
Volvo har alltid varit törstiga soppaslukare och det här nya med eDrive osv.. är inget annat än trams. Volvo är som merca dom kan inte göra en soppasnål bil som också går bra. BMW är annars duktiga på det. Jag ångrar som fan att jag inte köpte nya 520:n istället, kostade några tusingar till.
av s6025t
Det är ju nästan omöjligt att köra en ny bil på uppgiven förbrukning sedan Co2 blev fordonsskattegrundande förut när det gick på bilens vikt behövdes ju inte förbrukningen pressas ner så mycket vid certifieringstestet där de kör med alla ström/effektförbrukare avstängda för att få låga Co2 det har ju blivit ett försäljningsargument att ha så låg Co2/skatt som möjligt sen blir det ju helt andra siffror när man kör bilen i verklig miljö o detta gäller ju alla biltillverkare inte bara Volvo
http://www.vibilagare.se/nyheter/bransl ... allt-samre
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]