Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Saknar för närvarande motorvärmare i bilen och funderar på vad som skulle vara bäst; parkeringsvärmare (s.k. "bensinvärmare") eller traditionell motorvärmare.
Har inget garage hemma, men möjlighet till elektrisk motorvärmare. Tvärtom på jobbet, garage finns men inga motorvärmarplintar ute.
Garageplats på jobbet kostar dock ca 500:- per månad..

Enligt Bilia tar de ca 4,200:- för motorvärmare monterat & klart. Parkeringsvärmare säljer inte Volvo till bensinare men finns ju däremot som eftermarknads-tillbehör från andra företag.
Men jag har tyvärr inte lyckats få tag på något pris på en parkeringsvärmare, och drar mig för monteringen som jag gissar är rätt krånglig.
Någon som har erfarenhet av montering eller har lust att ge några goda råd? :roll:

Bilen det gäller är en V70II T6.
Har bensinvärmare idag och kommer aldrig köpa en bil igen som inte
har bränslevärmare, funkar fruktansvärt bra!
Köper du en ny bil idag så kan du välja till bensinvärmare och jag tror
det är handlaren som monterar denna. Rätta mig om jag har fel dock...
Jag är ganska säker på att du kan eftermontera en orginal bränslevärmare om du vill, men som någon sa är det ganska dyrt.

Jag monterade elektrisk värmare i min XC60, det funkar bra för mitt körmönster.
Man kan ju reda upp det lite mer. Jag tänker på elektriska värmare. Att köpa och montera enbart motorvärmaren, själv eller på en verkstad, blir det billigaste. Sedan finns det ju utbyggnadsmöjligheter med ett sådant system. Ett kupéuttag och en värmefläkt, det finns men blir väl ytterligare någon tusenlapp. Tidigare har det även funnits kopplingsmöjlighet med batteriladdning när man ändå är ansluten till ett eluttag. Jag vet inte hur det är i dag, men antar att möjligheten finns?
Detta är säkert det billiga alternativet men det kräver ju då att man har en P-plats med ett eget eluttag. Både hemma och på jobbet.

Bränslevärmare är markant mycket dyrare, men man blir oberoende av plats. OBS! Man kan inte köra bränslevärmare i ett stängt kallgarage eller parkeringshus.
Hmm. enligt Bilia i Uppsala eftermonterar de inte parkeringsvärmare (bensinvärmare) utan hänvisar till eftermarknaden.
Hade tidigare en C70 med just detta och det var otroligt skönt, så lite sugen är man ju, men 15-20.000 kr känns som väldigt mycket pengar..
Jag hör också till den skara som aldrig nånsin mer kommer att köpa en bil utan parkeringsvärmare. Maken till komforthöjande faktor finns nog inte.

Däremot grämer jag mig att jag lät installera elektrisk motorvärmare när jag först köpte bilen. Den har använts exakt noll gånger sedan parkeringsvärmaren blev installerad, pengar i sjön. Jag kommer troligtvis att koppla ur blockvärmaren i höst och ansluta batteriladdare istället. För där har vi ju parkeringsvärmarens akilleshäl, den drar ström. Om man som jag har 4 km till jobbet får man underhållsladda lite ibland.

Då jag kommer ut på morgonen är det varmt i kupén, och dessutom torrt. Bilens egna värmeanläggning skapar ju genomdrag som torkar kupén betydligt bättre än en elektrisk kupévärmare. När jag sen vrider igång stiger temperaturmätaren till typ 70 grader, och vidare till 90 grader efter ett drygt kvarter.

Eftermonterat fungerar bra, för övrigt. Man får kanske inte den snitsiga menyn i färddatorn men jag har Eberspächers app i min iPhone istället. Enda som syns av installationen i bilen är en GSM-antenn klistrad i vindrutans övre kant och en liten rund knapp för direktstart. Den har en röd LED i som lyser då värmaren går. Jag rekommenderar dock inte mobilstyrning åt folk som inte har ett visst prylintresse. Då är fjärrkontroll (3-400m räckvidd) bättre. Kopplingsur i bilen hör forntiden till.

Installationen är dyrare men driftskostnaden är ungefär samma. Jag räknade på det ifjol vintras nån gång. Med dåvarande bensin- och elpris kostade det ungefär lika mycket att köra elmotorvärmaren (2kW) i två timmar som att köra bensinvärmaren i 30 minuter.
Jag mailade till Webasto's åf här i Uppsala och har fått svar.
Jag höll nästan på att trilla av stolen:

Parkeringsvärmare monterad och klar UTAN fjärrstart: 27.000:- :shock: :shock:
För fjärrstart tillkommer ytterligare 3.500:-

Delarna skulle tydligen kosta ca 16.000:-, resterande är arbetskostnad.

Men även för inmontering av elektrisk motorvärmare (Defa/Calix) tar de hutlöst betalt: 8.500:- !
Varav delarna påstås kosta ca 3.400:-

Jag kollade upp vad skruvat.se skulle ta, och om jag har förstått och räknat rätt så skulle delarna (Calix) landa på ca 1.700:-
Sedan har, vad jag har förstått, jagrullar-medlemmar 10% rabatt på skruvat också?
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]