Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

1) Funkar dom dubbfria även på plogade skogsvägar?

2) Vilka vinterdäck tror ni är dom bästa gällande säkerhet men framförallt ljudnivå?

3) Vad kommer du att köra med för vinterdäck?

Dom flesta dubbade-vinterdäck-testen 2014 pekar på Nokian Hakkapeliitta 8. Det var endast Teknikensvärld som satte Continental ContiIceContact på 1a plats.

Dom flesta odubbade-vinterdäck-testen 2014 pekar på Nokian Hakkapeliitta R2
Dubbade, de är överlägsna på isig vägbana. Du får betydligt kortare bromssträcka på sådant underlag med dubbade däck. Jag vet att sörlänningar som mest kör i samhällen ofta har odubbat och det är väl en smaksak.
1. Dubb eller ej, alltså det går inte riktigt att svara på då jag inte vet hur mycket/lite snö, is eller barmark det normalt är där du bor och kör. Men för mig i södra Sverige och en del autobahnkörning på vintern är dubbfritt alternativet för mig. Samt att jag har möjligheten att flexa i jobbet och ta det försiktigt dit de mycket få gånger det behövts så har jag kunnat kringgå behovet. Dock har jag alltid snökedjor i bilen vintertid om det skulle krisa ordentligt. Efter många många tusen mil på svenska och europeiska vintervägar har snökedjor endast behövts i backen upp och ner från Lindvallen. :) Hur som, att köra på snöiga skogsvägar ser jag inget problem med att ha odubbat men på isiga är det inte lika kul.

2. (& 3) Köpte Nokian Hakka R till förra vintern. Inte det bästa de har men det bästa jag haft. Tröttnade på budget och det lönade sig att pynta lite extra mot innan.
Jag kan bara svara för mig själv. Dubbfritt har fungerat klockrent de senaste två vintrarna. Nokian hakka R har vi kört.

Tidigare har ja kört mycket Bridgestone dubbat och ett par år med Gislaved NF5.

Finns inte en chans att jag väljer ett dubbdäck när jag vet vad Hakka R presterar.
På ren is har dubbat fördel men sen vet ja inget.
Vet att dubbfritt fungerar godkänt under vissa förutsättningar men bäst i storstan, men dubbat är det som gäller här ute på landsbygden om man vill kunna ta sig fram på isiga och fina vägar och utan att bry sig om att lämna bilen hemma när det är som värst på vintern och sen periodvis på våren när det blir finfina isgator på grusvägarna.
Tänker skrota halvkörda dubbfria jag fick med XC:n till förmån för Hakka8 SUV då jag alltid valt det däck som funkat bäst för mig och dessa brukar av någon anledning prenumerera på topplaceringar i tester. Var nöjd med Hakka 8 på S60:n så varför ändra recept i år om ingen bättre kandidat dyker upp med fler dubb och bättre egenskaper av vikt för mitt körmönster.
Ljudnivån är sekundärt relevant för mig och inget som stört mig hittills i någon bil och lågt pris för vad dubbdäck erbjuder över dubbfritt när det gäller.
Tänker inte utsätta mig för dubbfritt som inte fungerar för mina behov då jag måste ta mig fram oavsett glashala vägar, halvmeter med snö, 1 dm snömodd på hårt packad snö då plogen inte orkar ut i tid att ta mindre proivägar innan det töar eller ren väg och på allt mellan kostigar och motorvägar.
Inte minst är det en fördel om jag kan stanna på kortast möjliga sträcka om andra dansar på vägen efter att överskattat sin körförmåga helst i äldre bakhjulsdrivet utan alla kombinationer av hjälpmedel.
Ev. köper jag några billiga piratfälgar och kastar på dom dubbfria och har som höst/vår däck innan riktiga halkan och snö kommer resp. perioden innan sommarsvålarna kan användas säkert pga tillfällig frost på natten, längre än så duger inte dubbfritt för mig.
Har varit med om en bil(från storstan givetvis) som haft dubbfritt och kanat bakåt i en mindre på sommaren ofarlig backe på en mindre grusväg med låsta hjul pga isgata, enbart tur att den inte gick i diket för den personen. Med dubbat gick det som rälsen och det gick att stå stilla i samma backe. Räcker att minnas det så är tanken på att konvertera till dubbfritt bortblåst.
Ytterligare ett skäl till dubbat är att slippa frestas köra på urusla däck sommartid, dvs hjärnsläppet att använda dubbfria vinterdäck sommartid som även dom sämsta sommardäckena dansar 8:or runt och är bättre på i princip allt än dom dubbfria vinterdäckena fast dom är usla.
1. Absolut. Har kört odubbat en himla massa år både på sjö, polerad is-landsväg, mitt ute i skogen, plogat, oplogat, you name it - Ive been there. Har aldrig kört fast.
Första vintern med V70in och dubbade däck..... Fastnade i backen upp till huset.......

3. Blir nog dom nuvarande dubbade i år också, men när nya ska skaffas blir det dubbfritt utan tvekan. Jag har bättre erfarenheter av odubbat än dubbat, och litar bra mycket mer på odubbade...
Sen är det ju även ett stort plus att slippa det där j-a oljudet dubbdäck medför på vägar... ugh....

Nåja, detta är en tämligen meningslös diskution, det slutar alltid med pajkastning. Köp det du vill ha och kör som folk så blir det nog bra :-)-)
2, Hur tänker du när du prioriterar ljudnivån framför säkerheten?
3, Köpte Hakka 8 i Dec, dem bästa vinterdäcken jag haft, trots 50% fler dubbar var dem mycket tystare. (Min mening) Gotland är en saltfri ö, så dubbdäck är att föredra.

Lånade en bil med dubbfria däck i vintras. Ingen kul resa. :-O)
På ön är är det så att fler bilar med dubbfria däck hamnar på verksraden än dubbdäcksbärande bilar. (På vintern)

// Peter
Du har själv ställt upp krav som ger svaret för dig: Dubbfritt!

Själv ställer jag mig frågan när det är störst risk för att dåligt fäste ger mig problem:
- när jag behöver stanna snabbt
- när jag överraskas av halka. Dvs det är halare än jag trodde och därmed "jag kör så försiktigt som behövs" inte fungerar

Svaret för mig blir då självklart: Dubbdäck av ett känt fabrikat alla dagar i veckan under vintertid och har jag bara ordentlig nytta av dem en gång var 5e år så har dom gjort tillräcklig nytta

Dessutom blr svaret för mig att det är större nytta av dubbdäck ju längre söderut man bor. I norr är det ju vinter när det är vinter och det är ungefär samma vinterväglag varje dag (åtminstone när jag bodde i Sundsvall) och då fungerar det säkert bra med dubbfritt

Per L
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12