Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Vi har precis köpt en Volvo S80 1.6D DRIVe (109hk) -11. Vi har aldrig haft dieselbil förut. Har nu märkt att när man gasar (även i låga växlar) så låter det ett litet vinande ljud (stegrande eeeeiiiii) och om man släpper gasen så "faller" det vinande ljudet (eeeooo), men det är hela tiden kvar. I högre farter och konstant fart typ 120 så är det ett konstant ljust vinljud hela tiden. Det är alltså inte ett vägljud, det låter likadant med nyare asfalt under hjulen. Ska det låta så normalt för en diesel eller om inte, vad kan det vara för fel? Jag trodde att dieselmotorer brummade bara och låter som en traktor, inte så här. Rätt irriterande ljud faktiskt :???: som vi förstås inte tänkte på eller hörde när vi provkörde bilen... Bilen är nyservad efter provkörningen.
Tacksam för svar!
Visst har den turbo....

Exakt hur mycket man hör turbofläkten på just din modell vet jag inte.
Provkörde flera andra bilar också, bl a v70 med dieselmotorer. Men inga lät lika mycket som jag minns det än som jag tycker nu. Kan det vara så att det är en lite ynklig motor till en så stor bil och att de andra jag körde var kraftigare motorer? Alltså att turbon blir mer ansträngd? Skulle det då hjälpa att trimma motorn?

En sån här kanske :-) Renaultlogga l&a[…]

Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]