Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Multiremmen på min S80 brast för drygt en månad sedan, trasslade in sig i kamremmen och orsakade motorhaveri (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=107590). Motorn byttes ut för ett par veckor sedan - i morse hörde jag att det rasslade till i motorrummet igen när jag startade motorn. Denna gången stängde jag dock av motorn direkt, det verkar inte som att remmen trasslat in sig någonstans. Har bokat bärgning, så får de ta och kika på fanskapet uppe på Volvo.

Vad kan orsaken vara till att remmen brister igen? Har kört knappt 100 mil sedan motor och rem byttes, detta är ju allt annat än normalt.
Var nere på Volvo i byn en sväng för nån vecka sen. Kommer in en XC60 på bärgare, ägaren traskar förbi med en trasig rem i handen...
Har man kamkedja och direktdriven generator slipper man iallafall åka bärgare när/om kompressorn pensionerar sig ;) Fler riktiga (läs bensin) motorer till folket! :-)

Byttes ac kompressorn när motorn byttes?
MartinS skrev:Byttes ac kompressorn när motorn byttes?
Nej, bara motorn. Har läst på olika håll att AC:n i många fall varit boven i dramat när remmet brustit och orsakat motorras som följd. AC:n har dock funkat fint i övrigt, även efter motorbytet - vet inte om det är relevant i dessa fall.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]