Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av axesve
Som rubriken lyder så har jag högt tryck i expansionskärlet!

Problemet uppstod genom följande sätt. Jag åkte på motorvägen med min 740 var glad och lycklig :) När jag plötsligt hör något konstigt ljud, de visar sig att vattenpumpen har gått sönder. Temperaturen hann att stiga till de röda sträcken på temperaturmätaren på panelen men bara så att den nudda precis.
Jag stängde av bilen direkt och tog upp motorhuven.

Sen samma dag så bytte jag vattenpumpen allt fungerade som det skulle temperaturen låg på normalt, dock så skrek det första gången jag startade bilen vilket jag trodde berodde på att remmen var för hårt åtdragen på vattenpumpen. Jag lossade då på den men körde inte vidare när jag såg att det läckte från övre kylarslangen som går från termostaten till övre delen av kylaren.
Så nästa dag köpte jag nya kylarslangar och monterade på kylaren och vattenpumpen jag startade senare bilen och fick ett högt tryck i expansionskärlet.
När man öppnar expansionskärlet så sprutar det ut typ "ånga", trycket byggs upp väldigt snabbt! räcker med att man har igång bilen i någon minut och det är världens tryck.
Undrar nu om det kan vara topplockspackningen som har gett sig eller om det är remmen som är dålig vid vattenpumpen och behöver bytas/spännas?

Bilen går jätte bra för övrigt har jämn tomgång på 800 rpm.

Är tacksam för snabba svar!

Mvh Axel
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är normalt att det blir tryck i expansionskärlet (max. 0,5 kg det är locket som "bestämmer" det). Varm vatten utvidgar ju sig och det "tar ett tag" innan hela kylsystemet är fyllt efter du bytt pumpen. Om du låter motorn gå på tomgång tills motorn är ordentligt varm utan locket på expansionskärlet på, så kan du fylla upp till bredden med vatten (ända upp tills det rinner över). Om motorn (toppackningen) är Ok så ändrar sig inte vatten nivån. Om packningen skulle vara trasig så börjar det "rinna över" efter ett tag för att sedan sjunka ner. fyller du på igen och det upprepar sig, är "släpper" toppackningen kompressionen ut till kylsystemet. Det är inte ovanligt att toppackningen "går sönder" i samband med vatten läcka. Kör man med för låg vattennivå kan motorn bli "lokalt" överhettad utan att mätaren går upp särskilt högt.

Mvh
Lennart
av rid54
Kolla remspänningen. Det brukar inte skrika av för hårt spänd rem. Kolla att vattenpumpen roterar fint och utan kärvande. Dina övertrycksproblem kan i bästa fall vara en luftanhopning i systemet, håll värmekranen öppen vid påfyllning och kör motorn med öppet system, fyll på efterhand tills det blir stabil nivå. Se f.ö. lennarte's inlägg ovan.
av axesve
Vi testade din metod nu och fick följande svar.

Bilen kokar inte utan är på samma temperatur. Vattnet ligger på samma nivå hela tiden men ibland kommer det en och annan luft bubbla vilket gör att nivån åker upp men åker tillbaka sen till samma nivå som den var innan.
Kommer inte in någon värme i kupén och vattnet blir väldigt varmt i expansionskärlet.

Vad kan det vara?
vi misstänker luft i systemet.
av NilsO
axesve skrev:det är världens tryck
Men tänk på att locket har en säkerhetsventil. Den öppnar vid 1,5 bar (150 kPa). Så stort tillåts trycket vara innan det är "för stort".

Om säkerhetsventilen inte öppnar, dvs det inte kommer ut ånga med påskruvat lock när motorn är igång, så är trycket inte för stort.

Sen är det inte normalt att den bygger tryck efter någon minut, men det är en annan sak.
av rid54
Om det vore luft skulle nivån sjunka när bubblorna kommer ut, tycker man. Är det möjligt att det är nåt fel med vattenpumpen? Om värmen är på borde det bli varmt i kupén om vattnet cirkulerar normalt ("kranen" är öppen - full värme påslagen). Blir själva kylaren het (och båda slangarna)? Om inte - kolla vattenpumpen (även om den är ny).
av axesve
bilen gick bra nu och jag tog precis en tur på 14 km :)
dock så ser vattnet oranget ut, såg också ut som att det var vita klumpar i vattnet när jag hade åkt en bit men dessa vita klumpar var borta när jag kom hem. Värme kommer in till kupén nu också så det är bra! och värmen steg aldrig iväg nu när jag var ute och åkt så långt så de måste ha vart en gott tecken? :)
dock så finns det fortfarande tryck kvar i expansionskärlet!
inte lika mycket som förut men det finns fortfarande kvar.
Vattnet stiger som sagt när det kommer bubblor sen så åker han ner till normalnivå och rör sig inte senare där, dock så rör sig vattnet om man gasar till rejält med motorn.
undrar inte om det är jag som har monterat på vattenpumpen slarvigt, gjorde det som sagt när det var mörkt ute och det enda jag hade var en mobil lampa som ljus.
av NilsO
axesve skrev: dock så finns det fortfarande tryck kvar i expansionskärlet!
Det får som sagt vara upp till 1.5 bar = 150 kPa ≈ 1.5 kg/cm² utan att något är fel.

Vid det trycket öppnar säkerhetsventilen. Men det ska den normalt aldrig göra eftersom systemet är slutet.
lennarte skrev:Det är normalt att det blir tryck i expansionskärlet (max. 0,5 kg det är locket som "bestämmer" det).
Nej, det är inte locket som reglerar trycket på dessa motorer. Det blir inte mer sant för att det ofta påstås på detta forum :) Systemet är slutet och ventilen är bara en säkerhetsventil, den öppnar när något gått fel. Fungerar kylsystemet som det ska öppnar säkerhetsventilen aldrig. På en motor med friskt kylsystem etc skulle man i princip kunna köra med ett plåtlock istället – det skulle inte bli för stort tryck då heller.
av axesve
Tänkte om någon fabrik skulle kunna mäta ifall jag har avgaser i expansionskärlet.
Vet någon hur man gör de? Vet någon en verkstad i Norrköping som gör de åt en
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Nej, det är inte locket som reglerar trycket på dessa motorer. Det blir inte mer sant för att det ofta påstås på detta forum Systemet är slutet och ventilen är bara en säkerhetsventil, den öppnar när något gått fel. Fungerar kylsystemet som det ska öppnar säkerhetsventilen aldrig. På en motor med friskt kylsystem etc skulle man i princip kunna köra med ett plåtlock istället – det skulle inte bli för stort tryck då heller.
Givetvis kan inte locket styra trycket. Det styrs av motorns kondition, körsätt, yttertemperaturen o.s.v. Det jag menar är att om trycket blir för högt så släpper locket ut tryck så det blir inom rekommendationerna. Det menar jag med att locket "bestämmer" trycket. Och givetvis ska det vara 1,5kg och inte 0,5 som jag skrev :oops:
Kommer det fortfarande bubblor i expansionskärlet, är det nog risk att det är en läcka på toppackningen. Hoppas inte, men fortsätt hålla koll på det i alla fall.

Mvh
Lennart

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]