Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peckham
Hej alla!

En kompis är i bilköpartagen och vi tar hjälp av er här.
Bilen han kollar efter är från 2011 och är Gas/Bensin. De kör 60mil/månad dvs typ 1 tank(kört 6000mil på 5år)
Ska han bara köpa bensin? Etanol?

Andra frågor är:

Vad är de mest kända felen?
Blir bagageutrymmet lidande för gasflaskorna?

Kommer ni på nåt mer skriv gärna!!!!

Tack på förhand!!
Användarvisningsbild
av Dogfight
Det enda jag kommer på ang. bifuel e att det finns sista användningsdatum på gastanken som kan va bra o veta. e DYRT o byta eller plombera gas funktionen när bilen blir äldre. men med plombering av gas funktionen tappar man lite av intresset för gas bilarna. Tänker på det eftersom man säkert vill sälja bilen senare kanske o då tappar bilen fort värdet för att det inte går använda gas funktionen efter det datumet utan tankbyte.
Dogfight
Användarvisningsbild
av Sceptic
Peckham skrev: Blir bagageutrymmet lidande för gasflaskorna?
Ja det blir lidande. Vi tittade på en fin BiFuel Summum 11:a och som hundägare fann vi tyvärr att den gick bort pga den allt för låga takhöjden i bagageutrymmet.
av Rådlös
Etanol är ju ett alternativbränsle. Dom bilarna (F-och FT-modeller) har ingen av dessa nackdelarna som Dogfight och Sceptic har nämnt här. Däremot har dom egenskaper som inte bensinbilar har, eller tvärtom. Bra eller dåligt är en senare fråga. Lägg fram dina funderingar angående detta så får du besked här.
av joama73
Vi köpte en V70 BiFuel MY12 för drygt en vecka sedan, är än så länge väldigt nöjda med den. Angående gastankarna ska de i dagens BiFuel Volvo vara godkända för 20 års användning, känns som bilen om 18 år oberoende av gastankar eller ej inte kommer ha så högt andrahandsvärde, ska även gå att plugga gastankarna för en rimlig summa.

Hittills när vi kört blandad körning och tankat har gasen kostat ungefär 10:-/mil. Dock senaste tanken kom vi ganska precis 30 mil, kört lite längre sträckor 90 väg, då kostade det 256:- att tanka full gastank gick i 13,8kg. Blir ~8.5:- milen, känns rätt ok.

Edit: borde gått i 18kg gas enligt spec, ska kolla nästa gång jag tankar. Känns som det kan skilja lite på hur mycket man får i från gång till gång.

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]