Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BioElite
Hej!

Min damask, liksom alla andras har gett med sig helt så har fett i hela hjulhuset typ.

Har ju förstått att det kan vara jävligt om man gör på fel sätt och drar isär knuten.

Min fråga, när jag ska byta denna, är det bara att lossa drivaxeln från hjulnavet och sen dra den utåt eller är det mer jag måste lossa på? Om jag fattat VIDA så ska det vara så enkelt eller är det några fallgropar? När man är klar kör man bara in axeln i växellådan igen då?

Tacksam för alla tips och trix så man inte förstör mer än nödvändigt. Lossa länkarmar o skit vet jag att jag måste göra, dum som jag va gjorde jag inte detta ingrepp när jag bytte dom förra veckan.

EDIT: Alternativt köper jag en ny axel på JB, men frågan kvarstår ju om montering och demontering då. Tycker VIDA är lite ofullständigt.

Mvh
av mena
Bytte damask på vänster fram inre knuten på min v70 2.5T. Var lite bökigt när jag inte gjort det tidigare men det var första gången och inte så svårt om man är händig.

Jag tycker inte det var speciellt jobbigt med det extra jobb som uppstod då jag råkade dra isär knuten. Om man drar i sär knuten blir det lättare att rengöra allt gammalt fett och montera dit damasken. Klarade själv att få tillbaka alla kulor på andra försöket med hjälp av mycket fett och ett skruvstäd som höll i drivaxeln.

En momentnyckel kan vara till stor hjälp och även en ny centrumbult när du ska skruva tillbaka axeln till navet. Jag råkade nämligen dra av min första centrumbult vilket gav extra jobb men det löstes med en grispitt.

Om du väljer att skruva lös nedre fästet på länkarmen(spindelleden?) för att få ut axeln ur navet så är det väldigt smidigt med typ spändband so man fäster mellan båda länkarmarna för att kunna pressa och hålla länkarmen nere. Men enligt någon på forumet ska det gå att få ut drivknuten ur hjulnavet genom att bara vrida på hjulet max och drivaxeln åt andra hållet. Som jag förstår det ska man inte behöva montera lös något förutom centrumbulten till hjulnavet, smidigt som det stämmer.

Tänk på att ha något som pluggar igen hålet i växellådan så inte oljan rinner ut annars kommer du behöva fylla på växellådsolja.

Det värsta momentet för mig var faktiskt att få ut inre axeln ur växellådan. Den där ringen jävlades som fan och trots att jag hade ett bra brytjärn att sätta mellan axeln och växellådan så lyckades jag inte få ut den. Tror det tog en halvtimme och massor med svett och svordommar att få ut den.
Har inget bra tips på hur man får ut den smidigt men för vissa går det utan problem men jag vill bara varna i förväg om det skulle jäklas för dig

Sedan är papper och engångshandskar bra att ha när fettet ska tas bort och läggas tillbaka.
Senast redigerad av 1 mena, redigerad totalt 0 gånger.
Mjo det mesta där är jag helt med på, bytta länkarmarna förra helgen så har rätt bra koll på hur allt sitter där.

Men det jag mest undrar är hur man får ur axeln ur lådan? Ser att du skriver något om en ring? Kan du förklara mer?

Tack för bra svar!
av mena
Här har du också en bra video som visar hur man tar bort själva drivaxeln där kullagren sitter. På min v70 satt dessa kullager på inre knuten och inte yttre som på videon. Så demonteringsvideon visar hur du får loss axlen för att kunna få dit den nya damasken.

Det jag gjorde och som jag fått tips på är att ta ett brytgärn eller en kofot(inte för lång då det tar i marken annars) och lägger mellan växellådan och knutens stålkopp och försöka slå ut den. Går det inte ut när du slår ut den med handkraft så prova vrida runt axeln för då är det låsringen som jäklas och den behöver komma i rätt läge.

6:30 i dett klipp visar dem hur jag menar. 7:20 ser du låsringen.
mena skrev:Här har du också en bra video som visar hur man tar bort själva drivaxeln där kullagren sitter. På min v70 satt dessa kullager på inre knuten och inte yttre som på videon. Så demonteringsvideon visar hur du får loss axlen för att kunna få dit den nya damasken.

Det jag gjorde och som jag fått tips på är att ta ett brytgärn eller en kofot(inte för lång då det tar i marken annars) och lägger mellan växellådan och knutens stålkopp och försöka slå ut den. Går det inte ut när du slår ut den med handkraft så prova vrida runt axeln för då är det låsringen som jäklas och den behöver komma i rätt läge.

6:30 i dett klipp visar dem hur jag menar. 7:20 ser du låsringen.
Okej jag fattar, när man sätter tillbaka den är det bara att "köra in" den igen eller?

EDIT: Såg videon nu, men när man trycker in den, är de bara o köra på de tills den glider in. Eller måste man hålla på och passa in låsringen?
av mena
Det är bara att trycka in den tills den sitter där. Kolla bara så att du fått in den helt(kolla hur det ser ut innan du demonterar). Var försiktigt bara, jag lyckades nämligen dra ut knuten så kulorna ramla ur och fick börja om från början när jag återmonterade.
mena skrev:Det är bara att trycka in den tills den sitter där. Kolla bara så att du fått in den helt(kolla hur det ser ut innan du demonterar). Var försiktigt bara, jag lyckades nämligen dra ut knuten så kulorna ramla ur och fick börja om från början när jag återmonterade.
Jag räknar mer eller mindre med att den kommer dela sig, men jag har skruvstäd och hela skiten och alla verktyg osv så borde väl kunna få ihop den igen om den går isär.

Vi får väl hoppas på det bästa..... hur länge går det köra med trasig damask innan knuten rasar? ;)

Är ingen ström kopplat till den, den &ar[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Och klart du kan och ska använda dieselvä[…]

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]