NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kiji
Hej

Står med bilen i luften och försöker få på coilsen på bilen. Men jag förstår inte riktigt vilka delar man ska flytta över från de gamla fjäderbenen. Topplagringarna ska uppenbarligen med, men ska original genomslagsgummi med? Om ja så blir det inte mer än några cm fjädringsväg ner till det gummit som sitter på de nya benen. Om nej så hur ska man gå fjädern att sitta bra?

Någon som har erfarenhet av detta och vet hur det går till?

Coilsen det gäller är j-spec. egna och bilen är en V50 -12 som sagt.

Tacksam för snabba svar. Ska till jobbet med den imorgon ;)
Användarvisningsbild
av grillchips
Tyvärr inget svar men testa att slänga upp frågan på garaget.org också. Kunskapen här är stor men det är definitivt desto fler på garaget som monterat coilovers än här.
Användarvisningsbild
av grillchips
Fick du ordning på det? :)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Värt att kolla är att inte drivaxlarna bottnar så de trycker på diffen i lådan. Min bil hade förra ägaren haft coils på och de inre drivknutarna var helt slut när jag köpte den. Vet att man kan få problem på v40n och v50 med vanliga sänkfjädrar tom.
Användarvisningsbild
av grillchips
På S40N och V50 var det ju främst de tidiga modellerna som fick problem med knutar och axlar vid sänkning på valfritt sätt. Det är oerhört sällan man hör om detta på nyare modeller och speciellt en såpass ny som en '12. Så något verkar Volvo ha förbättrat genom åren eller så har vi bara ren tur. :)
Men självklart är det bra att göra som Sierra säger och framförallt vara medveten om att risken för detta finns.

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]