Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jasu50
Jahaja, dags att dra sommarhuset bakom bilen!
Har 13-pol på en XC90 2014, och tänkte kolla att allt fungerar som det ska, och det gör det inte.
Ljusmässigt är det inga problem utan det är stift 9 och 10 som inte lirar dvs +12 V och laddning.
Det som inte fungerar är alltså matningen till vagn för att kunna köra lampor (oväsentligt då vagnen har ett eget batteri),
men drift av kylskåp vid färd är lite mer viktigt.

Slår jag igång bilen och mäter så har jag 8,2V på stift 9 och 0,22 mV på stift 10. Båda dessa bör vid motorgång ha ~14V.
Kan det vara så att det är TRM som är den felande länken?
Har kollat alla kopplingar för kablage och säkringar och de är OK.
För det ska väl inte behövas programvara till denna bil (om jag har läst mig fram korrekt)?
(Har den som slår av dimljus på bil om släp är kopplat).

Mindre kul att ha detta problem när man ska iväg till helgen, och mitt i semestern, Bilia hade inga tider förrän i mitten på augusti.
Det är ett garanti ärende men vad hjälper det....

Behövs det ingen programvara är det bara att beställa en ny och byta och se om det löser problemet.

Någon med lite tankar om detta?

(En liten observation är jag fick information om att TRM på denna bil inte var LED kompatibel men det är den för jag har LED på husvagnen och
den lyser som den ska. Så den inhandlade 13-13 adaptern var ett onödigt utlägg.)
Användarvisningsbild
av milktrucker
varför 13-pol?

Räcker väl med 7-pol?
batteriladdning, kylskåp etc snor du från positions- och bakljusen. Backljus kopplar du in på den oanvända kabeln.
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Doffen
7 pol er en elendig kontakt. Derfor bør man alltid bruke 13 pol.

Om det er noen lunde likt XC70 II så går ikke ladding gjennom TRM. Men strøm hentes fra en nærliggende EL sentral. Siden du har 8 V, så tenker jeg på dårlig jording, og den brukes å monteres i reservehjulbrønnen
av jasu50
Tror att allt utom +12V går genom TRM på din XC70 för det gör det på min V70 -09.
Men på XC90:n går det en kontakt från kablaget direkt till säkringsboxen bak, kan vara där +12/laddning ska komma.
av jasu50
Har nu ordnat det med lite fult språk under tiden pga platsbrist (orkade inte plocka bort hela sidan).
Det visar sig när jag plockar bort kontakten till kablaget i säkringshållaren bak att hylsan som ska mata stift 10 inte satt som det skulle.
När kontakten trycktes in åkte kontakthylsan uti. Tryckte ner det ordentligt så det fastnade och satt tillbaka kontakten startade bilen och det fungerar nu som det ska.

Konstigt att de inte märkte detta på Bilia då de monterade krok och kontakt inför leveransen av bilen.
Får höra med dem hur de testar kontakten.

Men nu blir det avfärd på fredag med fungerande husvagn! :D

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten[…]