Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pcdoktor
Har sedan en månad tillbaka märkt att bilen varit lite ojämn i gången, (lite som om det fanns knudor i soppan som väger i skåne) Röd triangel harn tänts ett par gånger och typ motorfel elelr snarlikt ha lyst upp på panelen.

I dagarna förvärrades det hela då den gick ner i limp mode, tomgången levde sit eget liv och gaspedalen verkade inte vara så intresserad av vad jag tyckte.

Plockade ner gasspäjjlet och gjorde rent det på båda sidor, inte SÅ skitigt, nollade sedan flekoderna och wow bilen gick nästan bra men bara en kilometer eller två sedan var det likadant igen. NU på slutet gick den väldigt ojämnt dessutom ,nästan som om den gick på en cylinder för lite liksom.

Felkoderna jag får har jag plockat med en billig OBDII läsare och en app som heter Carista. har någon tips på var jag skall börja. Jag har en annan S80 med samma motor och årsmodell, spällen har dock inte samma nummer kan man provbyta ändå tro? Bieln är alltså en S80 140 hästars -00

Felkoderna är följande:

OBD2 - pending:
P1610
P1651
P0223 - Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "B" Circuit High
P0123 - Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "A" Circuit High

Obtained with Carista for Android.
av Tobzter
Låter som gasspjället tyvärr...pröva med de från s80 in ..när jag bytte gasspjället på min v70 2,4t så tog jag en med helt andra nummer funkade kalas ..har du Bosch spjäll?
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Tobzter skrev:Låter som gasspjället tyvärr...pröva med de från s80 in ..när jag bytte gasspjället på min v70 2,4t så tog jag en med helt andra nummer funkade kalas ..har du Bosch spjäll?

DÅ skal jag prova att flytta över spjället och se om det hjälper, något att tänka på runt flytten?

Tror det är Magneti/Marelli på båda, bra eller anus? Om man skall leta ett bättre vad skall man kika efter?

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]