Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en v70 05 automat som vibrerade ganska kraftigt och enligt däckfirman berodde det på ovala fälgar. Sagt och gjort, fälgarna byttes och däckfirman påpekade då att dom existerande däcken (Duran m636 tror jag) som är ca 4 månader gamla tagit stryk och blivit ovala efter många mil på ovala fälgar.

Så, kan det stämma och bör jag byta däck? Vibrationerna i ratten och skak försvann till stor del men absolut inte helt, dessutom drar bilen åt vänster en aning. Nån ide om detta?

Sen knakar det en del i höger bakvagn, främst när man kör lite långsammare och det blir lite värre när man svänger, dock inte nödvändigtvis värre och man svänger höger eller vänster.

Två frågor alltså, några tips?

mvh
Fredrik.
Vad hade du för fälgar på innan som de bytte? ja billiga däck brukar ju inte alltid vara helt runda där får man lite vad man betalar för.
Men kanske är bussningar i bakvagnen som är dåliga vilket gör bilen sliter däcken ojämnt....
Far till en seriös verkstad och gör en fyrhjulsinstälning och då ser mekanikern vad det är för skick på bussningar och annat. Byt slitagedelar enligt rekomendation och bilen kommer att bli som ny.

Hej uppdatering! Testade att nollställa men f[…]

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]