Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bengan87
Va in till opus och fick en örfil ang höga värden på hc och Co.
Fick runt 229 och 0,5 på första va hem och kolla så alla kugg på dreven stämde efter renoveringen på motorn. Och kolla alla slangar.
Va in igen och tanka även några liter E85 och landa på 118. Första gången va höga och låga varv höga. nu endast på tomgången?. Vid 2500 varv va hc 0,0

Bilen va in året innan och blev godkänd med bra värden. Och efter det så har den Max gjort 15 mil och har svårt och tro att katten och sagt upp sig.
Tändstift olja med mera är nytt.
Bilen blåryker inte och går inte konstigt på höga el låga varv.
Har nu köpt ny lmm men tycker den går lika som innan.
Tempen ligger ständigt efter ca 3 km på klockan tre.
Inga lampor som lyser. Drar jag ur en spridare el lmm så tänds lambdalampan. Har dock inte kollat den.

PS vevhus filter är även nytt. Silen är ren med
Tips?
av rid54
Har bilen gått bara 15 mil på ett år? Hur körde du till besiktningen? Det är oftast bra att köra ordentligt varmt före provtagning och i ditt fall kanske det helt enkelt krävs en stunds motorvägskörning för att blåsa dammet ur systemet.
av bengan87
Bilen blev underkänd så körde bara någon vecka sen rev vi motorn och helrenovera den.
Drag på som fan efter vägen nu och då gick oljestickan upp och tryckte ur sig olja:/
Vevhus slangar sil är nytt och rent. Kolvarna och ringarna är nya toppen är planad och nya ventilsätten är gjorda plus alla packningar.

Bilen är en 226 hk och laddar 0,7 0,8 vid 5000 varv.
Luktar inge olja av avgaserna eller bensin. :(
HC och CO
CO - koloxid: bildas vid förbränning med underskott av syre.
HC - hydrocarbon - kolväten: dvs oförbränt bränsle.

bensin kan det inte lukta om avgaserna - den är ju försedd med katalysator!

Antagligen får motorn för lite luft, hur är det spjäll och luftfilter?
av bengan87
Va in till Volvo idag och hörde mig för.
Har tydligen övertryck i motorn.
Tog av slangen som går från vevhuset till ventilkåpan och vid gas så känner man att den trycker ut luft vid hålet på kåpan.
Gubbarna snacka lite och kom fram att det måste vara backventilen i oljetråget som jävlas. Ska riva ner den senare idag och kolla. Kolla även hc och co.
Hc 024
Co. 00
Lamnda ej godkänd. 1,10
Har kollat alla luftslangar vakuum plus insug.
Killen på opus fick kolla en extra gång på avgassystem för dom där 250 kronorna ;p och såg inget och kunde inte höra något fel.

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]