Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbe740
Hej!

På min 740 -92 bytte jag bränslepump för ngn månad sedan. Bilen har gått och går fortfarande bra. Problemet har varit nu med värme och fukt att den varit lite svårstartad kall, eller halvkall får man väl säga i det här vädret.

Behöver förslag på var jag skall börja felsöka. Fördelardosan är ok. Det jag tänker på är ånglås, är det en realistisk felkälla på en 230F?

Tack för hjälpen!

Mvh Tobbe
av Rådlös
Ånglås torde vara ytterst sällsynt på en bil med insprutning. Bränslet har ju ett tryck på flera Bar, 4 Bar (???). Skulle det bildas någon "bubbla" någonstans så blev den ju komprimerad ganska omedelbart. Dessutom cirkulerar ju bränslet hela tiden i systemet.
Ånglås förekom på förgasarbilar, men det var också en annan bränslekvalitet på bensinen förr. Bränsletrycket i en förgasarbil är ca 0,2 Bar.

Hur uppför den sig med startgas? Där får du ju svar på två diagnoser. Om den startar bra på gas men stannar direkt när gasen är slut efter några sekunder, så har du något problem med bränslet.
Om du vet till 100 % att bränslebiten fungerar, fuktiga tändstift eller bensinlukt mm, men den ändå inte startar så är det något fel med tändningen.

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]