Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av basse3
Hej! Har som så många andra en 740 med en icke fungerande hastighetsmätare. Jag har länge försökt få tag på ett nytt mätarhus, men änsålänge utan resultat.
Men så fick jag kontakt med en som har ett mätarhus till salu, det har suttit i en 940 -93 och han tror att det är en yazaki.
Kan detta passa i min 740 gl -92?
Mvh.
av Volvoetoppen
Hela mätarhuset passar inte. Om man ska byta mätarhus får man byta större delen av instrumentpanelen
av NilsO
När 940 kom, årsmodell -91, fick 740 samma instrumenthus.

Årsmodellerna 91 och 92 är instrumenthusen helt lika på 740 och 940, dvs du kan ta från 740 till 940 och vice versa.

Men på -93 finns små skillnader elektriskt jämfört med 91 och 92, bland annat klockan tror jag. Däremot borde det gå att plocka ur själva hastighetsmätaren på huset från 940 -93 och sätta i huset från din 740 -92.

Det finns, eller har åtminstone funnits, en figur på Blocket som säljer renoverade hastighetsmätare och instrumenthus till 740 och 940. Det går också att reparera dem själv om man kan hantera en lödkolv och kan lite grundläggande om elektronik.
av basse3
NilsO skrev:När 940 kom, årsmodell -91, fick 740 samma instrumenthus.

Årsmodellerna 91 och 92 är instrumenthusen helt lika på 740 och 940, dvs du kan ta från 740 till 940 och vice versa.

Men på -93 finns små skillnader elektriskt jämfört med 91 och 92, bland annat klockan tror jag. Däremot borde det gå att plocka ur själva hastighetsmätaren på huset från 940 -93 och sätta i huset från din 740 -92.

Det finns, eller har åtminstone funnits, en figur på Blocket som säljer renoverade hastighetsmätare och instrumenthus till 740 och 940. Det går också att reparera dem själv om man kan hantera en lödkolv och kan lite grundläggande om elektronik.
Tack för hjälp! Ja jag har sett en som reparerar hast.mätare, men för -92 års modell av 740 ville han ha 2000:- för jobbet, och det är nästan en tredjedel av vad jag köpte bilen för :p Elektronik jobbar jag faktiskt med, och har försökt löda om det mesta och byta vissa komponenter, men nej, ingenting.

Dock hoppade den igång några gånger i vintras och tripmätaren går så det måste vara glapp i instumentet. Mvh.
av SchultzDuvy
Hej!

Det låter som om någon eller några av dina kondensatorer på din hastighetsmätares kretskort läcker/har läckt eller svullnat uppåt!

Detta orsakar i längden att hastighetsmätaren visar helgalet eller kanske till och med lägger av.

Titta på denna utmärkta brittiska sida för mera information: http://www.volvoclub.org.uk/faq/Electri ... Repair.htm

Om jag vore du så skulle jag göra rent kretskortet från spilld elektrolytsyra med elektronikrengöring för att sedan löda dit nya kondensatorer om det nu är som så att det är dem som är bovarna i dramat.

Det verkar vara som så att just instrumenthusen från 1991 till och med tidigt 1993 har sämre originalkondensatorer från Yazakifabriken jämfört med instrumenthusen från senare 1993 och framåt. Det är mycket lätt att identifiera ett gammalt mätarhus från 1991-1993. På dessa ställs klockan in med hjälp av 2 små knappar på instrumentpanelen.

Det är också ganska svårt att hitta fungerande sådana årgångar på skroten just av ovanstående anledning.

På min bil fungerar förvisso hastighetsmätaren, men varvtalsräknaren har däremot börjat hoppa omkring en aning. Denna bil är också av just årsmodellen 1992.

SchultzDuvy
av basse3
SchultzDuvy skrev:Hej!

Det låter som om någon eller några av dina kondensatorer på din hastighetsmätares kretskort läcker/har läckt eller svullnat uppåt!

Detta orsakar i längden att hastighetsmätaren visar helgalet eller kanske till och med lägger av.

Titta på denna utmärkta brittiska sida för mera information: http://www.volvoclub.org.uk/faq/Electri ... Repair.htm

Om jag vore du så skulle jag göra rent kretskortet från spilld elektrolytsyra med elektronikrengöring för att sedan löda dit nya kondensatorer om det nu är som så att det är dem som är bovarna i dramat.

Det verkar vara som så att just instrumenthusen från 1991 till och med tidigt 1993 har sämre originalkondensatorer från Yazakifabriken jämfört med instrumenthusen från senare 1993 och framåt. Det är mycket lätt att identifiera ett gammalt mätarhus från 1991-1993. På dessa ställs klockan in med hjälp av 2 små knappar på instrumentpanelen.

Det är också ganska svårt att hitta fungerande sådana årgångar på skroten just av ovanstående anledning.

På min bil fungerar förvisso hastighetsmätaren, men varvtalsräknaren har däremot börjat hoppa omkring en aning. Denna bil är också av just årsmodellen 1992.

SchultzDuvy
Jag tackar för en väldigt utförligt och informativt svar. Jag provar att byta mätartavlan och passar/fungerar det inte så för jag försöka igen att reparera den andra. Det enda problemet är att jag har haft svårt att hitta kondensatorer med rätt värden till instrumentet.
av SchultzDuvy
Hej igen!

Har du kollat hos Conrad eller Elfa?

Jag köpte hos Conrad de flesta elektrolytiska kondensatorer som finns i mitt mätarhus i alla fall.

Det var någon vi inte kunde hitta, jag tror att det var någon av dem till klockan...

Dessa köpte jag just i det förebyggande syfte då jag vet att dessa instrumenthus är lite bråkiga av sig ibland.

Ha det!

SchultzDuvy
av basse3
SchultzDuvy skrev:Hej igen!

Har du kollat hos Conrad eller Elfa?

Jag köpte hos Conrad de flesta elektrolytiska kondensatorer som finns i mitt mätarhus i alla fall.

Det var någon vi inte kunde hitta, jag tror att det var någon av dem till klockan...

Dessa köpte jag just i det förebyggande syfte då jag vet att dessa instrumenthus är lite bråkiga av sig ibland.

Ha det!

SchultzDuvy
Ja det har jag gjort, jag tror det var en viss kondensatorer med ett värde som jag inte hittade. Men det fanns ju länkar till inköpsställe i den länken som du skickade innan.

Skönt med så hjälpsamma människor!
av basse3
Nya mätarhuset passade och fungerar (alla mätare) nu är problemet bara att den visar 5-10 km/h för mycket (har bara provat upp till 80) och en liten stund hackade den också. Men det får man väl ta, så länge iallafall. Sen stämde ju inte miltalen heller såklart men skrev in det i serviceboken, hoppas besiktningen godkänner! Tack för att hjälp.
av adbsos
Jag har en 945 92 vars hastighetsmätare har börjat flacka, när jag står stilla kan den visa 0 eller 40 km/h
och när jag kör över 40 så följer den med uppåt.
Har kollat både den svenska beskrivningen och den engelska hur man byter kondensator C6 6,8 uF/25 Volt och C12 10 uF/25 volt.

Jag har inga problem att löda utan problemet är att jag bor i Göteborg, Elfa har stängt sin butik, Kjell säljer kondensator sats som inte har 6,8 uF.
Postorder (Elfa/Conrad/Electrokit) funkar men det känns tråkigt att betala 100 kronor i frakt för 2 kondingar för 5 kr.

Finns det några tips på fysisk butik i Göteborg som säljer elektrolytkondingar som passar till Yazaki hastighetsmätare?

Med batterier i vagnen kommer man förstå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som v[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Skärmarna tillbaka monterade. https://i.img[…]