Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av __Marcus
En gång för alla, Jag vet att det är förbjudet att tona sidorutorna fram,
men har hört att det är till en viss gräns, 25%?
Om det däremot är sant eller inte vet inte jag..Nån annan som vet?
av Addekarlsson
Eftersom främre rutorna redan är tonade från fabrik, så finns det ingen film du kan lägga på främre rutorna, och få det lagligt.
Där ligger problemet...

http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Mvh/ Adde
av __Marcus
Då får det bli efter besiktningen då hehe
av matzen10
__Marcus skrev:Då får det bli efter besiktningen då hehe
Jag har det på min S60 och det ser bra ut 8) ! Däremot ser man inte så bra ut :wink: Men man lär sig hantera det oxå.

Jag har aldrig fått noterat, vid poliskontroll, att det skulle vara otillbörligt med filmade framrutor, fastän det är olagligt. Däremot ser jag väl inte direkt fram emot 1:a besiktningen under 2007..

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Hayah
[quote="Addekarlsson"]Eftersom främre rutorna redan är tonade från fabrik, så finns det ingen film du kan lägga på främre rutorna, och få det lagligt.
Där ligger problemet...

http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Mvh/ Adde[/quote

Men äldre bilmodeller då? Typ 740 dom har väl inte fabrikstoning? Eller?
Finns det nån ljustoning som släpper igenom 70% ljus? Hur mäts det? Finns det kanske nån sida med typ tabell efter mätning med olika toningsfilmer?
Användarvisningsbild
av Loner
Hayah skrev: Men äldre bilmodeller då? Typ 740 dom har väl inte fabrikstoning? Eller?
Finns det nån ljustoning som släpper igenom 70% ljus? Hur mäts det? Finns det kanske nån sida med typ tabell efter mätning med olika toningsfilmer?
Nu måste vi skilja lite på begreppen här, du skall ha minst 70% ljusgenomsläpp, det är inte samma som 30% toning.

Man brukar räkna med att ett vanlig fönsterglas har 85% ljusgenomsläpp..
Och en bilruta har inte högre ljusgenomsläpp.

/L
Användarvisningsbild
av eldaria
Kravet gäller både inifrån och utifrån.
Hmm det låter lite konstigt, vad mening ger det?
Det viktigaste är väl at Föraren kan se klart utåt?
av Addekarlsson
Polis och räddningstjänst ska utan problem kunna se om det sitter nån i bilen, därav att sikt ska vara åt båda håll genom rutor framför b-stolparna.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Loner
Addekarlsson skrev:Polis och räddningstjänst ska utan problem kunna se om det sitter nån i bilen, därav att sikt ska vara åt båda håll genom rutor framför b-stolparna.
Mvh/ Adde
Du skall även kunna ha ögonkontakt med trafikanter. Vilket är svårt om den du vill se in i ögonen har mörka rutor.

/L
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]