Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av osten72
Hejsan ! Har ett märkligt problem med en 740-88a , har 3 st startmotorer som jag har testat med och samma sak hela tiden . När jag vrider om nyckeln så slår startmotorn till men känns som den inte greppar startkransen ? den bara snurrar lätt men drar inte runt motorn , kransen ser bra ut osv och jag har testat startmotorerna lösa så att dom fungerar som dom ska men inte när dom sitter på bilen hmmm blir lite småknäpp på det här . Tacksam för svar !
Användarvisningsbild
av lennarte
När motorn stannar (när du "stänger av" tandningen, så stannar alltid motorn på "samma ställe". Alltså med en 4-cylindrig motor stannar den alltid när kolvarna är samma höjd (det blir 2 ställen på startkransen). Om du provar att "putta" bilen en liten bit med 4-ans växel i och sedan prova att starta. Händer samma sak varje gång du försöker detta är det nog startmotorn som är problemet i alla fall.

Mvh
Lennart

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]