Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wsurfer
#878424
Hej!

Bilen har gått bra, men en morgon ville den inte starta.
Den har LH2.2 Chrysler tändsystem

1 har kollat säkring och kontakt vid batteri
2 byglat kontakt hallgivare, inget gnista
3 +15 på tändspole 12v
4 kopplat bort jord på tändspole och kontrollerat gnista genom att jorda manuellt , fick gnista
5 mätt spänning på Chrysler ICU blå kabel och fick 0,78 volt. Vet inte vilken spänning det ska vara.
6 rengjord div kontakter
7 mätt spänning kontakt hallgivare kontakt 1 och 3 med tändning påslagen, ingen spänning

Vill helst slippa köpa delar på måfå.
Är det troligt att Chrysler-modulen är kass? Går det att kolla eländet på något sätt?

Tack på förhand!
Thomas

PS Jag lovar att posta lösning, för det finns många trådar men få lösningar
av wsurfer
#878974
Hej!

Har inget spridare (matas via bränslepumpsreläet tydligen)
Frågan är ju om ett trasigt bränslepumpsrelä även kan vara orsaken till att jag inte har gnista?

//Thomas
av wsurfer
#879066
Vet någon hur många volt det ska vara på stift 3 på hallgivarekontakten med tillslagen tändning. Hittade ett felsökningsschema och där står "Not 12v lamp dim" men frågan är ju hur många volt som är ok. jag får ca 0.8 volt.

Om det är tillräckligt så är alltså hallgivaren kass.
av wsurfer
#905004
Nu är den fixad :-)

Chrysler-boxen fick spänning men alldeles för lite. Den ena blå kabel från 15+ på tändspolen var nästan helt av, men gav knappt 1 volt till ECU.

/Thomas
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]