- tor 26 jun 2014, 16:29
Hade 3.2 i 225/45-17 på S60:n med perfekt slitagebild, har 3.0 i 235/55-17 på XC70:n då det är profilen i kombination med vikten som styr mera om det blir korrekt än bredden, dvs jämt slitage på däcket eller ej.
Körde minst 2.6-2.7 i 195/65-15 vintertid på S60:n samt 185/65-15 i en V40 för perfekt slitage på vinterdäck så det blir minst 2.7 i 215/65-16 på XC70 i vinter.
Detta är INTE stötigt även om man leds att tro det, givetvis är XC70:n mjukare pga bla mera gummi utöver fjädringen men inte stötig för 5 öre med förbättrad respons i däck och styrning.
Vad som rekommenderas av volvo är på tok för lågt, enligt min skulle jag ha 2.3-2.4 bar oavsett 65 profil eller 50 profil vilket är svampigt och rakt felaktigt då profilen styr mera än angivet 0.1 bar från 65 profil ner till 40 profil, ostabilt med ojämt slitage på däck vilket märks på pirelli-däckena som slitits ojämt trotts korrekt hjulinställning men på tok för lågt tryck av tidigare ägare. Lägre förbrukning är bara en bonus av korrekt tryck.
JAG litar mera på gummigubben som jag vet talar mera sanning än volvo då det stämmer med min erfarenhet som varit dyrköpt pga sönderslagna fälgar,felslitna däck under testperioderna innan optimala trycket hittats och brehållits trotts svamptryckena som angetts och vissa tar som sanning bara för dom kommer från Volvos instruktionsbok och är i grunden usel kompromiss.
Gillar man överdriven förbrukning utan bättre komfort så kör på undertryckena som "rekommenderas" då den som tycker det är stötigt i första hand skall byta ner sig 1" eller mera för att få högre profil med mera fjädring istället för att slå sönder/skeva fälgar med låga tryck som är allt annat än trafiksäkert då det inverkar negativt på responsen med mera svamipighet i däckena. Vissa lågprofilare gillar inte låga tryck alls och kombinera detta med överdriven fälgbredd så förvärras det hela ännu mera.
ECO-tryck är ju mera källarnivån man skall använda sig av och sen bara öka för perfekt slitage.
Kombinera sänkning vilket innebär hårdare fjädrar med lågprofilare, gärna 18-20" på V70 och undertryck enligt "bibeln" så har du bra grundrecept på sönderkörda fälgar du inte kan balansera riktigt nästa gång du byter däck( "been there done that" på den tiden då 17":are till S40 fas1 kostade pengar, inte blev slängda efter en som idag gratis med tjing-tong fabrikat för samma peng som normala 13" däck fast som inte klara av regnvåt asfalt).
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..