Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Förvirrad
Hej!
Ska köpa en ny bil och ramlade över en V70 2,0 Kinetic -09 (fast står sent 2008 på skatteverket) bensinare hos en bilhandlare. De skulle ha 104.000 men erbjöd den för 99.000. Den har gått 11200 mil. Var inte speciellt utrustad men hade det vanliga som ECC, regnsensor, färddator m.m samt parkeringssensor. Inga vinterdäck. Kamrem/kedja(?) skulle bytas senast okt -18 och den var servad senast i okt -13, nästa service om 1000mil. 4 ägare.
Vet nästan ingenting om bilar... är det en bra deal? och isåfall varför är den så billig tro? försökt hitta liknande på blocket men hittar ingen som gått mindre/lika mycket för samma pris. Kan tillägga att jag kör väldigt lite per år, mest stadskörning men behöver en stor familjebil. Läste att motorn inte var så snabb men det känns inte viktigt

Jättesnällt om nån kan slänga iväg en kommentar :)
av Droopy
2.0 etanolarna står inte högre i kurs, priset på blocket är ju ett utgångspris, du vet ju aldrig slutprist och bilarna som ligger ute på blocket är ju inte sålda än. Sedan är ju Kinetic det lägsta utrustnigspaketet du kan ha, det speglar väl ochså en del i priset. Inga garantier kvar såsom maskinskada.
Har mer koll på S80 än V70 pga att jag fönstershoppat ganska mycket S80 på blocket för skojs skull, men rent spontant: a) fem år "gammal" bil b) liten motor c) mindre utrustningspaket (Kinetic är väl det näst minsta om inte rentav det minsta?) d) fyra ägare (kanske inte har så stor inverkan men det är 1 år och tre månader per ägare, vilket kan avskräcka vissa köpare => bilhandlaren kanske haft den länge och sänkt priset)

Edit: Kort körsträcka per år betyder egentligen att du skulle kunna lägga lite pengar på en större motor men om du prioriterar bra bränsleekonomi och dessutom kör mest stadstrafik så är väl 2,0-motorn inte alls så dum...? Har ingen egen erfarenhet av den men har läst att den varvar mycket i landsvägsfart pga att den är svag => låg utväxling men torde ju vara okej i stadstrafik.

Edit igen: 145 hk @ 6000 RPM, 190 Nm @ 4500 RPM, 4 cyl, 11,7/6,9/8,6 l/100 km stadstrafik/landsväg/blandad. https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Tack! Ja precis, vill gärna att den inte drar jättemycket bensin. Annonsen var helt ny, jag ringde dagen efter den lades in. Försäljaren hävdar att det är 4 andra som också hört av sig om den men det kan ju bara vara snack också.. ska dit till veckan och förhoppningsvis provköra lite mer och kolla i serviceboken/besiktningspapperna.

Eller är det värt att lägga lite mer ca 150.000 på en nyare modell med mindre mil tycker ni som man kanske kan ha lite längre? extra lull-utrustning är jag inte så intresserad av men vill att bilen ska hålla givetvis. Kör idag nog mindre än 500mil per år men lär bli mer med en vettig bil och kanske några långresor (100mil turoretur) någon/några gånger per år.

Någon som vet om de här bilarna brukar krångla ofta?
Förresten, räknas bilhandlarna in som ägare? Vet inte hur många privatpersoner som ägt den, det står 4 st ägare på transportstyrelsen (var det jag menade i första inlägget också inte skatteverket haha)
Användarvisningsbild
av daSea
Ja, bilhandlarna räknas också som ägare... så säg 1 köpare (brukare), sen till en bilhandel, ny köpare (brukare) och sedan in till bilhandel igen = 4 ägare... så antalet ägare som brukat bilen kan vara något helt annat det. Hade själv en 2,0F tidigare MY09, och den funkade bra i stan. Bara som tidigare nämnts, lite jobbigt högvarvig vid motorvägskörning och då också lite klen vid omkörning m.m. MEN annars fullt tillräcklig som bruksbil. Kineticutrustningen räcker långt. Det beror ju helt på hur mycket lyx och flärd man är ute efter. Lullull är alltid trevligt och kul, men kanske inte så nödvändigt om man inte använder bilen mer.
av perhall
Jag tycker nog att en DRIVe MY10 är sniknare... sen finns det ju en variant utan Kinetic, "BAS". har bara sett en sån i hela mitt liv. En S60 MY11 (eller 12, minns ej, länge sen) på flygplatsen i Malmö...
kolla vad den kostar på bilpriser.se. Beg v-hjul är inte dyrt. Sånt har blivit billigare. 3000 för bra och 1500 för risiga kanske...
PH
Användarvisningsbild
av SvenB
Förvirrad skrev: Kamrem/kedja(?) skulle bytas senast okt -18 och den var servad senast i okt -13, nästa service om 1000mil. 4 ägare.
Den där bilhandlaren verkar inte veta så mycket om bilen han säljer. Den motorn har kamkjedja, och inget schemalagt byte. Sedan om bilen servats i oktober 2013. Har den inte körts alls då eftersom det är 1000 mil till nästa service? Bilar med den motorn skall servas var 2 000 mil/1 år med en oljeservice mitt emellan. Men med tanke på att du kommer att köra lite är de täta serviceintervallerna ingen nackdel eftersom bilen ändå skall in en gång per år.
av Mwi
Om man inte är intresserad av bilar, acceleration eller toppfart utan vill ha en säker familjebil, så verkar det här vettigt. Den har regnsensor, backsensor, klima och är en bil som är bland det säkraste man kan köra. Tittar man ekonomiskt på det så tror jag att majoriteten här förlorar över 25,000:-/år på sina bilar, så efter 4 år så kan du skrota bilen utan att ha högre bilkostnader än oss andra här på forumet. Är det inte en skum bilhandlare på någon bakgata, så är det bra köp. Själv gillar jag fler cylindrar och automat, tyvärr kostar det mer.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]