Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EDIT: Jag har lokaliserat ljudet. Det kom från styrleden.

Jag har ett ljud från vänster framhjul på min V70´04 2.5T som har gått 22 000 mil och har gjort en video som beskriver ljudet bättre än vad jag kan förklara.

På videon har jag tagit löst allt utom länkarmen, drivaxeln och styrleden. Eftersom jag tagit lös stötdämparen så kunde jag röra hjulaxeln åt vilket håll som helst med samma jobbiga ljud. När bilen står på hjulen och jag svängar så hör jag också samma gnek-ljud. Jag har dålig koll och är bara en hobby mekaniker med ingen erfarenhet men jag börjar tro att det är drivaxeln men jag vet inte vad jag ska byta eller vad som kan ge uppskov till ljudet från drivaxeln. Vad ska jag leta efter?

Funderar på att ta bort styrleden imorgon för att kolla så den inte ger uppskov till ljudet. Har också funderat på att ta bort länkarmen för att se om det är den som ger ifrån sig ljudet. Tacksam för hjälp.

Jag har även här en bild nedan där jag upptäckte att samma drivaxeln såg ut att ha ett hål i damasken där det kom ut fett.
Bild
Senast redigerad av 3 mena, redigerad totalt 0 gång.
Det var ett jobbigt ljud. Det vete fasen vad det är som gnekar. Men tänkte bara påpeka att du måste byta gummibälgen över drivknuten som läcker. Samtidigt ska drivknuten ha nytt fett. Om du inte gör detta så är snart drivknuten kass. En läckande bälg ger anmärkning på besiktningen. Men du kanske redan visste detta.
Lokaliserade ljudet. Det kom från yttre styrleden.

Nej det visste jag inte Arnold. Hade bilen på besiktning för några veckor sedan men ingen anmärkning. Å andra sidan så tog det besiktningsmannen 8 min från att jag lämna in den tills jag fick tillbaka nyckeln så han var väl inte direkt noga.

Då får jag ta och byta gummit över den inre drivknuten. Jag hade köpt en yttre drivknut och fett (följde även med) som jag trodde jag behövde byta tidigare men använder fettet till den inre knuten då istället.
Räcker det med att skaffa sig gummitskyddet och fett samt specialtången för att nypa fast klämmorna ? Sedan kanske en ny centrumbult då jag måste lossa på den för att få ut drivaxeln.
Och vad rengör jag fettet med, något speciellt eller bara torka bort det?
Har tänkt lite på hur jag ska byta ut damasken på inre knuten och jag inser att jag behöver ta lös hela knuten för att få dit damasken(vad heter det?).

Att få lös drivaxeln kan jag klara, men att plocka ned inre knuten för att få dit damasken/gummiskyddet kommer bli svårare.
Larmfel

Glömt svara... Om någon undrar nu s&ari[…]

Hej! Gammal tråd men jag vill bara berä[…]

remspännare volvo 850

IMG_20251029_191100394~3.jpg En enkel fråga[…]